• Barn-i-bil
  • Handarbetat
  • Lågkolhydratkost
  • Om VideHexan
  • Säkerhet-för-barn

☆ VideHexan ☆

~ ”Du är vad du är”

☆ VideHexan ☆

Etikettarkiv: Feminism

Missionera eller inte?

05 tisdag Feb 2013

Posted by VideHexan in Feminism/Genus, Hexan talar

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Feminism, Genus, Hen, Lågkolhydrat

Jag var inbegripen i en diskussion tidigare idag på Facebook, igen kanske man ska tillägga…

Jag lade in bilden nedan för jag tycker verkligen det är så det är, det finns verkligen ingenting som kan röra upp människor som ”Hen”, genus och feminism…
Det jag skriver om här är mina samlade upplevelser under de gångna åren… Inte specifikt om idag…

De som har varit mest upprörda är faktiskt män, av någon anledning, dessutom har jag hittills inte träffat på någon som upprört häver ur sig det ena och andra om ”feministjävlarna” och det där ”hen betyder höna”, som har begripit vad det är de blir upprörda över.
I alla fall har de varit väldigt upprörda över att man ska ta könet från människan och göra alla könlösa och kalla sig för hen. De som verkligen har tagit reda på vad det är de debatterar om vet att det är det inte. Ingen ska sno någons kön, ingen måste kalla sig hen, ingen ska kalla sin man/barn/kvinna för hen, så länge man vet könet kommer det alltid vara han eller hon.
Hen är, som jag skrivit flera gånger innan, när man inte vet vilket kön t ex brevbäraren har, eller när det spelar ingen som helst roll vilket kön människan har. Absolut inte istället för han eller hon, utan om man vill, så kan man använda det istället för personen/den/människan osv… i vanlig ordning, vill du inte använda hen för du tycker det låter fult osv… men gör det inte då…
Läs vidare om hen här…

Samma sak om genus, man förbjuder ingenting, men erbjuder, det är erbjudandet genus står för. Flickorna leker med dockor, ja men erbjud de sk pojkleksakerna samtidigt! Det finns ingenting som förbjuder att Barbie tar sig en tur på ett lastbilsflak eller på en motorcykel.
Inte heller finns det något som hindrar att pojkarna faktiskt har barnvagnsrace eller transporterar bilarna i dockvagnen, vem har sagt att man måste leka med en docka i vagnen?
Inte heller ska flickorna förbjudas att klä sig i rosa klänningar, utan låt även pojkarna få göra det utan att för höra vilket kön de tillhör och att det inte går för sig.
Läs vidare om genus här…

Inom feminismen finns det så otroligt mycket att gå igenom. Jag själv brinner mest för att kvinnan inte ska objektifieras hela tiden. Så fort inte kvinnan behagar mannen så är hon ful, så länge inte kvinnan är rakad överallt, lång, smal och underlägsen så är hon ful (enkelt draget).
Jag är ful eftersom jag är för lat för att raka benen varje dag.
Jag är ful för att jag inte rakar armhålorna för då funkar inte min deosten som den ska.
Man måste inte ha näbbstövlar och vara orakad och gå i bylsiga kläder för att vara feminist, men det underlättar. Då är det någon som tittar på min mun när jag pratar och inte i min urringning, men man måste inte… gillar man snygga kläder, höga klackar, smink och utseende så ska man inte behöva försaka det för att man jobbar för den feministiska debatten, däremot så har man mer att kämpa emot eftersom man blir bedömd efter sitt utseende hela tiden och hur mycket värde man har efter hur mycket man behagar mannen…
Läs vidare om feminismen här….

Det här gäller inte bara de tre ämnena jag räknade upp ovan, utan det gäller även t ex amning, barnuppfostran och inte minst LCHF!
Om ni bara visste hur dåligt insatta folk i är över vad det är de avskyr!

Jag har några gånger blivit beskylld för att vara ”on a mission” för att genusifiera, få alla att äta LCHF, bli feminister och använda hen….
Men läs mina texter och förklara var jag har skrivit att alla måste göra och tycka som jag. Jag är ute efter att ”utbilda” folk, var och en får ha sin åsikt, det jag vill är att du ska veta vad det är du propagerar för eller framförallt emot!

Jag kan inte hjälpa det men om du kräks en massa felaktigheter och uppenbarligen inte vet vad du öppnar munnen om och har en ganska stark åsikt om, hur tror du då jag ska kunna ta dig på allvar? Eller ens vilja ha en debatt med dig?

Så länge gemene man inte vet vad hen tjafsar om så kommer jag fortsätta kämpa, jag kommer fortsätta att ”njae,, nu har du missuppfattat allting” och faktiskt tom ”Nu har du fel”. Jag brukar hålla mig från att säga att folk har fel, men då har det alltid rört sig om en åsikt, en åsikt kan aldrig bli fel men så fort det kommer in faktafel i åsikten kan den bli fel…. Det är då jag säger till!

I en diskussion kan man däremot säga ”Jag tycker du har fel” eller att ”där håller jag inte med dig” eller helt sonika berätta hur man själv tycker.

Så att jag skulle vara on a mission anser jag vara väldigt fel, i så fall är mitt mission att ”lär dig för fan vad du pratar om, innan du öppnar truten”!

Jo förresten.. det är mitt mission!

Idag har jag inte blivit upprörd över något…

19 måndag Nov 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Feminism

Så det kommer inget svavelosande inlägg av nåt slag…

Det enda jag retar mig på är det faktum att ordet ”kärring” får så stor genomslagskraft i feministvärlden och återigen delar upp lägret i 2 grupper. De som tycker ”men kom igen, det är ett ord!!!” och de som kräver  huvudet på personen som yttrade det, på silverfat…

Behöver jag skriva mer?

För den som inte är insatt och nyfiken
[Länk: Är Rihanna en kärring? Eller hennes beteende?]

 

Kvinnorna som skrämmer…

17 lördag Nov 2012

Posted by VideHexan in Feminism/Genus

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Feminism

Det här med feminism är en hel jävla djungel  jag lovar…
Det finns alla de möjliga olika sorter, men det finns två saker gemensamt….. En hel del ser sig som de ”rätta feministerna” och tvekar inte att nedvärdera andra till ”oriktiga feminister”.
Den andra saken är väl egentligen att nästan alla feminister har samma mål. Sedan finns det de som tydligen vill byta roll på kvinnan och mannen, vilket är så långt från feminismens grund som det går. Det ska utjämnas, inte bytas plats eller liknande.

Jag förstår inte denna, ”du är ingen riktigt feminist”, för att man väljer att nå ut på ett sätt som passar personen, som t ex Lady Dahmer som själv har myntat Feminism för Dummies, en helt underbar blogg som verkligen lär de som vill veta vad feminism är, som tar det grundläggande och enkelt, är alltså ingen riktigt feminist.

De enda riktiga feministerna är alltså dessa kvinnor som dryper av hat och mansförakt. Visst ska man inte se milt på de rådande könsnormerna och rollerna som existerar i samhället, men är det den individuella mannens fel? Är inte många män offer för sina egna könsideal? Deras föräldrar har lärt dem hur könsnormen funkar (tyvärr), var i ligger det behjälpliga att då attackera männen, kalla dem en uppsjö av saker och verkligen själva utöva de härskartekniker som de själva vill slippa få nedkörda i halsen. De tvekar inte att yla om att män inte ska använda härskartekniker och genast i nästa mening så kan man använda deras egna härskarteknik som skolexempel.
Det finns en mängd kvinnor som inte tvekar att hata, vältaliga, driftiga och energiska kvinnor, som drivs av hat, att nedvärdera andra, att förlöjliga andra… Särskilt vissa utvalda människor som de har utsett till sitt målobjekt. Människor som tydligen har gjort jättefel mot Kvinnan men hur är egentligen den stora frågan… Inte mer än att de har blivit iklädda Feministernas målobjektskostym.

Det är kvinnor som inte tvekar att uppmana till att ”knacka” mansgrisar, eller annat våld. De uppmanar till att haaata….

Blev inbegripen i en mans lilla jugends för att jag motsatte mig att de höll på som de gjorde, sedan att jag inte heller uppskattade mannens tilltag att kalla Rihanna för kärring för att hon dröjde 3 timmar med att gå på scenen, var inte intressant. De uppmärksammade bara det de ville för sin egen vinnings skull…

Jag försöker verkligen brinna för min sak utan att för den sakens skull på nåt sätt förminska människors vilja och åsikt, allas åsikt är värdefull, bara så länge de kan acceptera att andra inte är av samma åsikt och inte måste förgöras för att de inte tycker samma. Man kan föra debatt utan hot, nedvärdering och hat.

Det är det hat som driver dessa kvinnor som skrämmer mig, kvinnor som skulle kunna gå väldigt långt om de lade sin energi på nåt vettigt. Kvinnor som verkligen brinner för sin sak, men hatet?
För aldrig någonsin har väl hat varit en bra energikälla?

Jag hade tänkt svara på ett bra sätt, men….

08 torsdag Nov 2012

Posted by VideHexan in Feminism/Genus

≈ 1 kommentar

Etiketter

Feminism

Jag fick en kommentar på mitt föregående inlägg Ett exempel av många… men var tvungen att åka och handla så jag kunde inte svara på den kommentaren förrän nu.

Jag slängde däremot upp en skärmdump på instagram när jag stod på ICA Maxis parkering:

Det var en som kommenterade bilden om att samma kommentar låg hos Lada Dahmer, och se på tusan….
Ungefär här försvann min lust att ens sitta och googla fram fakta osv, ungefär samtidigt gick min bedömning från vilseledd människa till enbart löjlig. Just att man lämnar uppgifter, felaktiga sådana, just för att jag i kommentaren innan skrev att jag för inte debatt med anonyma, gör saken ännu mer klar – man vågar inte stå för sin åsikt alternativt man är bara ute efter att ha skoj.
 
Jo, jag vill inte föra debatt med anonyma, här är det jämställdhet som råder, vet du vem jag är, ska jag veta vem du är.
Det är sådana här människor som gör saken mer infekterad än nödvändigt. Det ska väl samtidigt sägas att det inte är Pär Ström som är det stora problemet, utan den massa av anhängare han drar med sig som hånar, smädar och hotar, som är det stora problemet. Lite som att det t ex inte är de spelande fotbollslagen som är de stora bråkmakarna på läktaren och på stan innan/efter, utan det anhang av människor som bara är med för att få slå, skrika och härja… Pär Ström lider mest av sin supporterklubb.
Jag står inte heller bakom de rabiata feminister som skrämmer mig. Jag är här för att föra en debatt utan personliga påhopp och fula ord, förvisso svär jag med det är inget uppseendeväckande med det liksom, att det sedan dräller av cynism och ironi har inget med förlöjligande, hån eller hot att göra, det är jag som person. Jag är född med en stämpel i röven som det står ”Cyniker” på…
Allt den här personen åstadkommer är att vi vet att hen kan använda ctrl + c….

 

Ett exempel av många…

08 torsdag Nov 2012

Posted by VideHexan in Feminism/Genus

≈ 8 kommentarer

Etiketter

Feminism

Lady Dahmer skriver själv om saken

Vi bortser från att saken ursprungligen handlar om stackars Pär Ström som blir så hotad osv för att han debatterar som han gör, det finns en sak som gäller båda sidor i en debatt, ger man sig in i leken får man leken tåla.

Så Pär Ström, hur mycket skit tror du de som argumenterar emot dig får?
Tror du verkligen att du är särbehandlad och att det är synd om dig?

Nej, jag försvarar inte det här, tvärtom, jag emot allting som utgår från att hota, snacka skit om, utöva härskartekniker osv.

Däremot vill jag belysa problematiken med allt det hot som dagligen skickas till kvinnor pga deras engagemang. Jag personligen är knappt drabbad i ämnet, jag har fått mina mail men de är en droppe i havet i jämförelse.

  • Lady Dahmer ‏@ladydahmer
    Jag har fått mail från människor som ska våldta mig, döda mig, som vet var jag bor (bifogat adress), som ska sprätta upp mina barn, anmäla mig till soc, skicka bajs, ringa min arbetsgivare, OSV I ALL EVIGHET så nej, jag tycker inte synd om Pär Ström. Vilket jävla våp.(nu menar jag inte att man ska tåla ett endaste hot, men Pär Ströms ANHÄNGARE och sådana han stödjer står för flera av hoten mot feminister)
  • De få gånger jag postat i Ströms och Billings kommentarsfält så har jag blivit fullkomligen nerlusad av kommentarer från deras anhängare som kommer med personangrepp, påhopp, hot, trakasserier och kränkningar, inte bara mot mig men min familj också. Feministers vardag men det får man tåla sägs det om och om igen från antifeministiskt håll. ”feminister får skylla sig själva” hörs gång på gång.
  • Fick mail från man som ville ”sprätta upp mina barn”. Han hade läst ett inlägg jag skrivit om seriemördare. #hotmotkvinnor
  • For ofta mail från män som ”vet var jag bor”. Bifogar adress för att bevisa och vaga hot om ”vänta du bara”. #hotmotkvinnor
  • Får kommentarer från män som hoppas att jag blir mördad.#hotmotkvinnor
  • Får mail från man som ska våldta mig till jag dör. #hotmotkvinnor
  • Hängs ut på flashback. 100 sidor hån, hot och kränkningar.#hotmotkvinnor
  • Svarar sakligt i flashbacktråden. Får ”varningar” i mailen från medlemmarna. Försöker tystas. #hotmotkvinnor
  • Andrew ‏@finansmagasinet
  • @ladydahmer Hur käns det att vara en mobbare? Rekommenderar filmen ”Låt den rätte komma in”, så får du se vad som händer med sådana som dig.
  • och precis nu får jag en tweet från en man som antyder att ”såna som jag” ska halshuggas. #hotmotkvinnor
    @finansmagasinet vad menade du med att ”sådana som jag” kan halshuggas då?
  • Att folk driver med Pär Ström är inte snällt, men absolut ingenting att grina över.

Andra exempel

  • Rebecka Edgren Aldén ‏@edgrenalden
    En man skrev att han hoppades att mina barn blev omhändertagna och att min man skulle begå självmord. Detta efter en krönika.
  • Fru Sofia Bertils ‏@Gnocken
    Visste ni att det var en man som regisserade uppsättningen av SCUM i Stockholm? Visste ni att han inte fick ett enda hot? Bara kvinnor fick.
  • @ladydahmer , @hhellquist , @Dom_tvingar_mig och @Knyckare är bara få av de feminister som hotas och hatas. Av anhängare till Pär Ström.

Jag skulle kunna bedriva dagen framför datorn och skriva en avhandling på hot mot kvinnor. Dock tar jag bara det här som ett litet exempel, en liten smakbit på den tårta av hot om våld mot debattören och hens familj, och detta är tyvärr inte enbart inom feminismdebatten, vi pratar även inom LCHF, genus, barnuppfostran osv.

Man kan föra en debatt rumsrent, jag försöker så långt som möjligt hålla mig där, men även jag trillar av spåret ibland, det gör dock inte saken legitim för det. Det är när man får slut på argument, inte vet vad man debatterar om eller som det känns, bara är ute för att förnedra och skada, som det dyker upp hån och hot.

Människor, framför allt män, som känner sin manlighet hotas, är de som börjar skicka hot till kvinnor de inte känner. ‹= högst hemmasnickrad teori
Blir du hotad så ska du inte tveka att hänga ut personen (tycker jag), man får faktiskt ta ansvar för sina egna handlingar. Är det kraftiga hot? Samla bevis och polisanmäl.

Min definition av "Jag"

06 tisdag Nov 2012

Posted by VideHexan in Feminism/Genus, Sociala Medier

≈ 4 kommentarer

Etiketter

Feminism

Förut definierade jag mig som ”Mamma, fru och IT-tekniker”,
idag definierar jag mig ”människa, kvinna och enastående”

Förut låg definitionen av mig hur andra uppfattade mig,
idag ligger den på hur jag vill vara/hur jag uppfattar mig.

Jag önskar alla kvinnor (och män) vågar leva efter sin egen definition,
inte efter hur andra definierar dem…


 

"Nej, jag är inte arg på någon"

22 måndag Okt 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt, Feminism/Genus

≈ 1 kommentar

Etiketter

Feminism

Jag valde det som rubrik för det var det första jag kom på, inte för att rikta mig till någon specifik person.

Om någon av en händelse skulle känna igen sina ord eller tankeställningar så vill jag bara tacka för uppslaget, du/ni fick igång hjärnan…

Inlägget ”Who the fuck cares” som jag skrev kanske behöver lite förtydligande, inte för att beskriva för någon enskild människa utan begreppen. Det gick upp för mig att alla kanske inte uppfattar saker och ting som jag gör och framför allt, alla har vi olika ”glasögon” på oss för vad som händer i samhället.

Varför valde jag just den där artikeln, jag valde den inte för det specifika ämnet, jag valde den för rubriken, och att jag själv hade en historia i anknytning till det hela. Tittar man noga så är artikeln 1.5 år gammal och den har stötts och blötts till leda tidigare.
Däremot är utseendehetsen, kravet att passa in i alla ramar, kravet att se ut på ett särskilt sätt för att accepteras, BMI-/viktjakten och det ytliga alltid det samma. Vilken infallsvinkel man än har så landar man alltid i den objektifiering som sker i samhället.

Ärligt talat, för ett par år sedan såg jag det inte, jag förstod inte feminismen och de bakomliggande grunderna. Idag har jag fortfarande lite problem med analysen, att se flödet från en sak till en annan men jag ser det uppenbara.
Ta en reklamfilm för deo t ex…. När det är en kvinnlig deo så baserar den sig på att kvinnan ska vara fräsch dygnet runt i ett par dygn, den dödar allt vad svettning heter och framför allt, all lukt. För gud förbjude att vi luktar lite!
Då går vi över på den manliga deon, inget mindre än en formel-1 bil duger, han är snabb, tuff, och har ett helt team bakom sig, en riktig karlakarl.

Häromdagen såg jag en rubrik på en tidning, ag tror det var Hänt Extra eller nåt sådant där, ”Kändisarnas VÄRSTA Celluliter!!!” och en annan dag såg jag ”Tjockchockerna!”, Det var när jag såg den första tidningen som jag tänkte ”who the fuck cares om kändisarna har celluliter, alla har det mer eller mindre”. När det kommer till naturliga saker som hår, lukt, vikt och utseende så ska det naturliga direkt dissas, det duger inte. Det ska rakas, duschas sönder, smörjas in med farliga ämnen och hetsbantas till förbannelse!
Tjockchockerna var alltså kändisar som hade gått upp från storlek ”Benrangel” till ”normal”. Ta begrepper plussize-modeller, vet du vilken storlek dessa mulliga modeller har? 42! Det är inte kvinnans form jag blir förbannad på, utan att vi ska kallas tjocka i en högst normal storlek.

Visst är det helt ok att sminka sig, raka sig, gå i utmanade kläder, högklackade skor osv. Feminism innebär inte att man slutar vara kvinna, att man måste gå runt i bruna och grå kläder som tar bort alla tecken på feminina former. Man måste inte göra sig till man för att vara feminist, skulle i så fall män, som är feminister, göra sig kvinnliga?

Nä, raka dig, det är din fria vilja, men för vem rakar du dig? Din egen skull? Om du tycker det är äckligt, varför tycker du det är äckligt? I merparten av våra åsikter har vi lärt oss hur vi ska se ut. I botten ligger en könsroll och spökar. Det jag vill fram till är inte att klandra den som rakar sig, absolut inte! Däremot orsaken till att personen rakar sig, det är den jag ifrågasätter. Raka dig, eller skit i det, det ska vara ditt val, enbart ditt val och framför allt ska du inte spottas på oavsett hur du gör.

Om ni visste hur många gånger jag har lästa att naturliga saker, som t ex hår i armhålan, är onaturligt?! Om det hade varit onaturligt hade det inte växt där. Saken är den, jag skiter i om människor är rakade eller inte, jag störs inte av om någon har en babyrumpa i armhålan eller något som liknar de dammråttor jag har bakom soffan. Däremot så är det alla reaktioner jag ger mig på, alla de som vrålar onaturligt, äckligt och osexigt som jag argumenterar med. Som sagt, det är inte företeelsen utan reaktionen som spelar roll i mitt tänkande. 
Jag slutade raka mig för att lära mig att inte skämmas för att jag inte följde normen, i somras tänkte jag inte ens på att jag var orakad när jag var på Furulundsbadet. Numera är den grundläggande orsaken till att jag inte rakar mig att min Thaisten inte fungerar utan lite ”lö” i armhålan. Är man slätrakad kan alunet inte verka och torka till emellan svettningarna. Jag har märkt att oftast när jag luktar svett är när det sitter i tröjan, jag luktar sällan svett och om jag har jobbat och är genomsvettig så luktar man så klart, men efter en stund har svettlukten försvunnit, min naturliga bakterieflora som inte störs av kemikalier längre, får verka som den ska i en miljö som är avsedd för det hela. Första gången jag upptäckte detta var häftigt.

Jag älskar nagellack, häftiga skor och klä mig kvinnligt, jag jobbar fortfarande på det där tankesättet ”jag kan inte åka till affären i de här kläderna” joho då, det kan jag visst! Jag går ju inte naken direkt. Jag försöker lära mig av med att be om ursäkt hela tiden ”jag hann inte tvätta håret imorse, men det får se ut så här”, när det i själva verket var lite skönare att ligga kvar i sängen 10 min extra. Om jag vill ha ett hår som ser lite skitet ut så innebär det ju inte per automatik att hela jag är sjaskig. Framför allt, ingen annan än jag störs av håret egentligen, det är jag som kliar sönder mig.

Jag har personligen inte fått kommentarer direkt på att jag inte vill ställa mig bakom normer och roller. Däremot så skriver jag ”Jag” om mig som kvinna, samlar ihop alla erfarenheter jag har från nätet i de olika former och uttryck jag har läst och skriver t ex ”Jag är kräktrött på de antifeminister som skriker på hur jävla oknullvänlig jag är”, det är alltså inte mig som person jag menar då, utan det som yttras till kvinnan i allmänhet.
Att jag inte är knullvänlig har jag fått läsa först när jag har gett mig in i diskussionen och ifrågasatt varför man är äcklig eller vad det nu är man reagerar på. Jag skriver inte för att berätta mina erfarenheter, jag skriver om mina tankar och framför allt för att få andra människor att tänka, då får man ibland skriva om, skriva i metaforer och hypotetiskt.

Jag personligen går inte och tänker konstant på det här med könsroller men om jag står uttråkad i en kö så kan jag titta på rollspelet emellan människor, enbart för att lära mig att se de olika tysta ”repliker” som yttras mellan könen, och de är nästan alltid inom sina normer och könsroller. Framför allt tycker jag det är enormt kul att titta på t ex Bachelor och andra realityserier för att se detta interagerande mellan könen. Teskedspappan undrade vad i helsike jag satt och följde Bachelor för, och när jag förklarade varför så blev han genast lugnare *haha* att det var den psykologiska aspekten jag var ute efter, inte underhållningsvärdet…

Jag erkänner glatt att jag brottas fortfarande med min inlärda fördomar, normer och könsroller. Jag dömer ibland människor efter deras utseende men jag försöker att inte låta det påverka mig, oavsett vad mitt första intryck är av en människa så kan jag alltid omvärdera mig och många gånger när jag har låtit utseendet styra mitt tänkande så har personen visat sig ha andra egenskaper som jag uppskattar enormt.

För mig kommer människor i olika former och aspekter, framför allt vetskapen om att man kan inte vara omtyckt av alla, tycka som alla andra och värdera saker som alla. Däremot ska man acceptera folks olika delar och klarar man inte av en del så får man antingen tacka för sig och avsluta vänskapen eller förklara hur man känner. Ingen av mina närmaste vänner tycker exakt som jag, det finns nog inte en enda människa som gör, däremot så gillar jag att diskutera och argumentera. Att ha en åsikt kan aldrig vara fel, endast fakta kan vara fel, men den stora delen av vårt liv är en åsikt och således väldigt individuell, precis som utseendet.

För att gå tillbaka till rubriken och binda ihop det hela, jag är inte arg på någon…. Jag klandrar inte heller någon. Jag älskar människor oavsett utseende och form. Jag kan däremot bli upprörd och förbannad över normer, könsroller och fördomar. Det är dessa tre saker jag alltid diskuterar och skriver om, aldrig om människan som individ.

 

Who the fuck CARES?!

20 lördag Okt 2012

Posted by VideHexan in Feminism/Genus

≈ 1 kommentar

Etiketter

Feminism

Kära Quetzala!

Idag har kvinnor stora problem med objektifiering, deras yttre betraktas som allmän egendom, få kvinnor känner sig bekväma med sig själva och sitt utseende. Man kan undra varför. När man läser sådana här sk artiklar börjar man ana.

Unga kvinnor svälter sig, får ätstörningar och riskerar sitt liv för att lyckas ta sig till size 0 eller under ett ohälsosamt BMI. Att sedan BMI är så jävla missvisande att hälften hade varit nog tar man inte på något sätt upp.
Jag blir allvarligt illamående när jag läser sådana här idealiserande av lågt BMI som många aldrig kommer att nå, många gånger för att de faktiskt har en sund vikt och för att de kanske tränar. Muskler väger, muskler kan få dig att hamna i en BMI-grupp som gör dig deprimerad. Jag vet, jag var själv där, men jag hade närvaron att ifrågasätta min läkare som tyckte att jag hade en BMI som gjorde att jag låg i riskzonen.
Läkaren stirrade sig blind på siffrorna och tittade inte alls på min kropp, min kropp mådde dåligt för att den hade låga nivåer av fettdepåer, min mens hade försvunnit pga den låga fettprocenten i min kropp och varför då? Jag hade tränat fanatiskt. Jag hade muskler som en hel Belgian Blue, jag hade knappt nåt underhudsfett och hela jag var bara en katastrof och min läkare kom in till mig och sa ”du kanske skulle ta och banta lite”….
Det är människor som du, Quetzala och BMI, som dagligen får kvinnor att trilla dit på dessa fullständigt falska ”du-duger-underlag”. Varför ska en kvinna värderas efter hur knullvänlig hon är? Vilka män vill att deras döttrar skall värderas efter hur bra fitta hon är degraderad till?
Bryt mot normen och du kallas äcklig, onaturlig och ”du får aldrig ligga”, men ärligt talat, vem vill ligga med meningslösa idioter? Vem vill ligga med en man som kräver att man ser ut som en förpubertal småflicka? I min värld luktar det pedofili. Så fort en kvinna närmar sig sitt naturliga tillstånd, lite hår, lite underhudsfett, lite lukt, då blir hon onaturlig, Jag får inte ihop den ekvationen.
Den man som har genomskådat de här sk idealen, kvinnoobjektifieringen och detta onaturliga könsrollande i samhället, är de som egentligen kan kallas män. De som värderar kvinnan efter den person hon är, som tänder på henne fast hon kanske inte har duschat på någon dag, inte har rakat bort vartenda hårstrå på kroppen (förutom det långa blonderade huvudhåret *cynisk*) och som tänder på egenskaper och inte enbart på hur bra trofé kvinnan blir.
Jag är kräktrött på de antifeminister som skriker på hur jävla oknullvänlig jag är, hur äckliga feminister är som alltid är håriga och luktar svett och går runt i stora bulsiga kläder. Se dig omkring lille vän, feministen kommer i allt från Marit Paulsen till Jessica Rabbit.
Långt ifrån alla feminister är ointresserade av smink, nagellack, kläder och skor…. Bara för att man är feminist betyder det inte att man döljer sin kropp och gör sig osexig. Däremot ska det vara ens fulla rättighet att göra det, utan att bli ifrågasatt.
En kvinna som klär sig sexigt ska göra det för sig och sin egen skull, hon ska inte behöva klä upp sig för att behaga andra.
För det är ju faktiskt så, kvinnor klär sällan upp sig för andra män, det hon tänker på är hur andra kvinnor uppfattar henne och hur avundsjuka andra kvinnor ska bli på att hon är snygg, smal och knullvänlig….

Vilket värde gäller?

13 fredag Jul 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt, Feminism/Genus

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Feminism

En oerhört klok vän skrev på i sin facebookstatus:

”Vad kvinnor absolut ”inte får göra”. Vägra behaga o vara sig själva. Vara arga eller på dåligt humör. Vägra le ständigt och våga visa annat än glada miner. Propsa på bekväm före snygg och eller sexig. Ha för mycket åsikter. Tänka mycket. Vara för självständig. Inte ständigt fråga efter omgivningens godkännande. Ens antyda kroppsliga funktioner. Men undertecknad ångar på i ullstrumpor o skiter i ovanstående och säger take it or leave it, jag ändrar mig inte för att andra inte gillar det…”

Jag skulle vilja lägga till att kvinnor dessutom klär upp sig och gör sig fina för ANDRA KVINNOR! Man vill ha kvinnors acceptans och vara ”lite bättre” än den kvinna som står jämte…

Det är inte kvinnan som väljer att ta på sig snygga kläder, högklackat och sminkar sig som ska angripas, nej, långt ifrån, det är normerna och rollerna som ska tas itu med, människans syn på könen – inte individen…
 
Man kan gilla snygga sexiga kläder och skor i massor, det ska man inte sluta med. Mina naglar är nästan alltid långa och målade, mitt hår är alltid färgat, jag gillar kläder och det är inget fel i det. Man kan förespråka genus och feminism i högklackat och urringat, finns inget som motsäger det….
Det är våra normer, om vi känner oss tvingade att raka, bära de där kläderna, vara på ett visst sätt som är problemet, inte den individuella klädstilen.
 
 

Det här vill jag uppmärksamma!

21 onsdag Mar 2012

Posted by VideHexan in Feminism/Genus

≈ 1 kommentar

Etiketter

Feminism

Mattias Brunn i DN, klicka här för att läsa….

 

Alla skriver om Internationella Kvinnodagen…

08 torsdag Mar 2012

Posted by VideHexan in Feminism/Genus

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Feminism

Själv vet jag inte om jag tycker den är bra eller inte… Visst den behövs för att belysa den skeva könsrollsfördelningen i samhället, men samtidigt tycker jag det är tragiskt att vi måste ha den för att uppmärksamma folk på det…
När tom min 8-åriga son kommer och säger ”grattis på kvinnodagen” så känner jag bara ”vaddå grattis?”
Då lärde jag honom om kvinnor och män och vad som är fel med könsrollerna och jag tror att jag har börjat fostra en feminist!! 😀

Idag väljer jag att skriva lite snabbt om den hårda tonen mellan kvinnor. Jag ska direkt nu å det kraftigaste poängtera att det finns många goa underbara kvinnor som verkligen stöttar varandra. Jag kan se på min Facebook ett helt gäng som verkligen stöttar även om man inte känner varandra…

De jag riktar mig till är de som är hårda och nedvärderande mot andra kvinnor. Laila Bagge skriver idag om vissa kvinnors hårda attityd mot andra kvinnor, hon skriver t ex:


Det finns saker man kan belysa en dag som denna som är väldigt stora och viktiga. Men jag skulle vilja ta upp en liten sak, som inte är så stor men som jag tänker på ibland som berör oss kvinnor här i Sverige. Och det är en sak som jag har märk som är en stor skillnad mellan kvinnor och män.
Varför är det så att det är så mycket mer rivalitet, missunnsamhet och avundsjuka bland oss kvinnor än bland män? Det är min personliga uppfattning och erfarenhet. Självklart ska man inte generalisera, det finna alltid undantag men efter min erfarenhet så är det väldigt vanligt att det är så här.
Tex om en kvinna är framgångsrik och jobbar hårt, driver ett eget företag och samtidigt har barn får hon ofta kritik på att hon är en dålig mamma, en dålig förälder. Om en man skulle jobba lika mycket, göra precis samma sak skulle det inte vara någon eller väldigt få som kommenterade hans föräldraförmåga. Nej, tydligen så är det ok att som pappa jobba mycket men inte som mamma. Och vem är det då som kommer med detta och dömer?
Det är oftast andra kvinnor som tycker så om andra framgångsrika kvinnor. För det är sällan en man ifrågasätter om den framgångsrika kvinnan är en dålig mamma. Vad beror detta på?

Jag har min teori och som jag sammanfattade det i en kommentar i bloggen:

Jag tror det beror på att kvinnor oftast har ett behov av att vara duktiga, det är bara då de duger, och när de inte får positiv uppmärksamhet så måste de ”ta uppmärksamhet” genom att racka ner på andra och belysa sin egen duktighet.

Kvinnor fick höra som små flickor att de var duktiga hit och duktiga dit. När de blev äldre försvann all bekräftelse, som de endast fick genom att vara duktiga, och de måste uppfylla det behovet på bekräftelse på ett annat håll.
Därför, anser jag, måste vi uppmärksamma genus och uppfostra våra barn idag genom att bekräfta dem för dem de är, inte för deras handling.
Jag ryser av obehag när jag kommer till förskolan och får höra ”nämen hej XX, vilken fiiin tröööja du har på dig!!!”
Däremot så har vi underbara pedagoger på minstingens avdelning som glatt säger ”Nämen hej Hannes! Så trevligt att just du kom!” Barnen får uppmärksamhet för den de är, inte för en handling eller för tröjan de har på sig.
Barnen bör få ett värde i sig själva inte i missriktad utseendefixering eller handlingsfanatism.
Man ser tydligt vilka som har fått en personinriktad uppmärksammad bekräftelse som barn och vilka som inte har fått det. Självklart kan man förvärva egenvärde genom att jobba med sig själv, men då gäller det ju att upptäcka att ”fan, jag mår bara bra om jag får uppmärksamhet för nåt jag gjort/hur jag ser ut”.
Kvinnor är över lag extremt dåliga på att uppmärksamma människor för personliga egenskaper, det är enfaldig koncentration på utseende eller sådant man åstadkommer, och om man blir avundsjuk för att någon annan ser bra ut eller åstadkommit nåt som man själv vill, ja då börjar man hugga i ryggen istället…
Bara en liten reflektion….

Nu hävdar jag inte att jag är perfekt på nåt sätt, jag kan också falla tillbaka i gamla, inlärda fotspår… Min mamma är sådan här, faller snabbt in i att kritisera människor och jag vill bara vråla i hennes öra ”ÄR DU VERKLIGEN I EN SITS ATT DU VERKLIGEN HAR RÄTT ATT SÄGA NÅT? Hon som ljugit hela min uppväxt?! Men det är en annan avhandling, en annan dag.

Jag har lärt mig från tidiga barnsben, att det är så man gör, när jag var runt 25 började det kännas helt fel, lite ”Kharma WILL bite my ass” och jag började jobba med att för bort det här beteendet. Visst, det har tagit mycket energi och jag fr återfall, men jag försöker verkligen tänka gott om människor och man märker snabbt vilka som lismar i mitt ansikte och hugger mig i ryggen när jag vänder mig om.

Jag hoppas jag når dit hän jag vill, jag har en god vän – Lillan – och jag verkligen älskar hennes människokärlek och det är så jag vill bli, det är dit jag vill komma!

Så, det var dagens avhandling….

#killgruppen på Twitter

22 torsdag Dec 2011

Posted by VideHexan in Feminism/Genus

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Feminism

På Twitter startade en kille som heter Cimon Lundberg, för ett tag sedan en grupp som går under ”hashtagen” #killgruppen.

Där killar kan beskriva de, i många fall, psykiska problem som de inte har fått utrymme för. Vips så känner sig tydligen en massa män attackerade och väldigt provocerade för att män vågar berätta om sådant som enligt normen klassas som väldigt ”omanligt”. Varför är det så provocerande att män talar om känslor, dricker chailatte, gör saker som tidigare varit vikta åt kvinnan?

Jag har en man som av naturen är en mussla och inte pratar om ditten och datten, och det är jävligt påfrestande emellanåt! När han har gått runt och varit butter en period så får man nästan trycka ner honom i golvet och hota med sexstrej i en månad för att få honom att berätta vad som är fel! En del saker hade varit mycket enklare om han kunde ”hey du, jag behöver prata om det här….”

Varför är det så provocerande?
Jag har en kompis som är en riktig pysselmänniska, lagar mat som värsta stjärnkocken, gör snygga julgrupper och kan det där med nål, tråd och symaskin och nej, han är inte bög. Han gör bara sådant som han tycker är kul! Lägg till att prata känslor behöver man inte tvinga honom till…

Gör det honom till mindre man?

Vad är manligt? Stora muskler, oförmåga att gråta, knipa som en oskuld på Reperbahn om sina känslor? Spotta som en fontän, dominera sin kvinna eller VAD?
Jag har ännu inte fått grepp om det här uttrycket och framför allt, de som kallar sig ”riktiga män” är oftast de som jag inte klarar av. De som t ex smyger med kvinnor fast de har flickvän, de som använder sin kvinna som egendom, de som skryter om det ena och andra och bara är så tröttsamma!! Var en människa för fan!
För mig finns inget solklart kvinnligt, eller solklart manligt… jag finner vänner i olika personer, och folk pysslar med mänskliga saker. Om en man gillar att scrapbooka, virka, eller laga mat, gör det honom till mindre man? För mig veterligen trillar inte snoppen av, den sitter där den sitter oavsett om man mekar med bilar eller syr en gardin på symaskinen.
Vad dessa riktiga män vill förvägra andra män är helt enkelt chansen att må en smula bättre, att prata om problem förminskar dem drastiskt, oavsett om man har en snippa eller snopp. Man kan gå och älta ett problem, eller en känsla under en lång tid och när man väl öppnar upp kakhålet och berättar om det, så infinner sig oftast en lösning ganska snart om det är ett sådant problem. När man berättar om känslor så minskar bördan av dem, djupa känslor kan bli mindre jobbiga att bära och negativa tankar kan förlora sin kraft.
Varför är det så provocerande?
Jag tror det är för att de som kallar sig riktiga män är så jävligt hårt indrivna i den manliga könsrollen att de helt enkelt är rädda för att tappa sin identitet. Deras identitet har av föräldrar och samhället helt förknippats med en könsroll och inte alls deras egen förmåga/talang/person! Det är vad jag tror!
Och vet du vad jag mer tycker? Det är dessa sk riktiga män det är mest synd om, för de vågar inte vara människa….

När jag ändå kör genusracet igen…

16 söndag Okt 2011

Posted by VideHexan in Feminism/Genus

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Feminism

Så ska jag avliva de felaktigheter som brukar vara de motargument jag får när det kommer till genus, och i förlängningen – feminismen.

Det handlar inte om att tvinga pojkar att leka med tjejsaker och tvärtom, att de inte får leka med bilar, eller flickor med dockor… Nej nej, det är här större delen av befolkningen tror fel = visar sin okunskap.
Det handlar om att ge barnen möjligheter att normalisera leken med alla sorts leksaker oavsett kön. Att ge dem båda sidor av världen och inte bara ena halvan. Att det i långa loppet kan förekomma pojkar i Hello Kitty tröjor utan att någon överhuvudtaget reagerar! För trots allt är det väl helt ok att se en flicka i spindelmannentröja och jeans?

Jag citerar:

Syftet med att vara genusmedveten handlar om att upplösa föreställningar om manligt och kvinnligt. Ta bort de etiketterna helt. Ta bort och upplösa könsrollerna och sluta sätta kön på egenskaper, intressen, kläder osv. Som kvinna ska det vara ok att klä sig i klänning och smink eller skita helt i det, sluta raka sig och ändå värderas som en individ inte utifrån sitt kön. För män ska samma möjligheter finnas.
Först när det inte är nåt konstigt att män klär sig i klänning och jobbar som förskolepedagog eller kvinnor går orakade och jobbar som bilmekaniker, först då kan vi börja tala om jämställdhet. Alla roller och möjligheter tillgängliga för alla människor, oavsett kön.

Ja, jag använder Lady Dahmers ord, för hon pinpointar det perfekt.

Som jag fick som argument i en annan diskussion, ang om man rakar eller inte… det handlar inte om att tvinga alla att sluta raka sig, utan det handlar om att kvinnor inte skall ses ned på OM de väljer att inte raka sig, att det blir lika normalt att se på en orakad kvinnoarmhåla som en manlig. För hur många höjer på ögonbrynen åt en man som inte rakar sig under armarna? Men om en kvinna inte gör det så tisslas och tasslas det bakom ryggen, folk pekar i omklädningsrum (jo, faktiskt) och framför allt att man anses äcklig och okvinnlig för att man väljer bort att hålla på och raka sig i tid och otid. Det är det tänket genus handlar om, att få bort.

För någonstans tror jag att många håller med mig om att den kvinnliga kroppen anses som ett objekt i media och vardagen. Att jag måste sminka mig, vara snygg, vara smal och behaga andra (företrädesvis män, men även för andra kvinnor) för att ha något värde. Medan jag anser att jag är värdefull i mig själv, som person, inte för hur jag ser ut!
Visst är det så att ni ser ner på kvinnor som kanske har tappat greppet om sig själva på ett eller annat vis. Ni kanske inte tänker på det, men känn efter nästa gång… hur går tankarna?

Genus och feminism handlar inte om att kvinnor måste sluta sminka sig, ha tråkiga frisyrer/kläder eller på annat sätt göra avkall på det som faktiskt är kvinnligt och som symboliserar kvinnan.
Man kan faktiskt ta ställning i det hela och ändå ha urringat, sminka sig och gå i högklackat….
Igen då, you know who; 

Det ena behöver liksom inte utesluta det andra. Det är ok, som feminist, (och annars också) att tycka om smink och mode. Allt man gör eller tycker om behöver inte vara feministiskt eller ett tydligt ställningstagande. Ibland räcker det med att man bara gillar’t helt enkelt!

Jag råder er till att läsa hela inlägget som heter Feminister FÅR sminka sig!

T ex om vi tar det här med hur barnen bli bemötta på förskolan, jag har ibland hört ”och vilken fiiin tröja du har på dig” men även ”Här kommer Hannes, vad kul att du kom idag!”.
Ser ni skillnaden? Vilket hälsningsfras uppmärksammar barnet på att det är uppskattat? Vilken hälsningsfras avser bara barnets bedrift och uppmärksammar inte barnet alls? Det enda det barnet kan vara stolt över är att det har en fin tröja, medan det andra kan känna ”de uppskattar mig!”.
Samma sak gäller det hemma, inte ”vilken fin teckning du har gjort”, utan ”Du har målat en teckning, och du har använt en massa härliga färger!”. När de hjälper till eller gör nåt, då kanske man inte ska sträcka sig till att värdera deras handling och prestation med; vad duktig du var nu! Utan kanske Tack så mycket för hjälpen, nu blev det lättare!
Hårfin skillnad och kanske inte ens någon skillnad för många, men med ett liv av ”vad fin” och ”vad duktig” så får man som vuxen ett tant-duktigt-måste att man vill prestera för att bli erkänd och uppmärksammad. Medan en uppväxt av ”Just du kom” och ”du hjälpte mig” skapar en känsla av att jag duger utan att behöva prestera….

Jag vill att mina barn ska bli stolta över sin person, inte det de presterar eller har på sig… men samtidigt inte heller mobbade för det de är eller det de har på sig!

 

Vikten av att ange källreferenser och att vara källkritisk.

29 måndag Aug 2011

Posted by VideHexan in Feminism/Genus

≈ 5 kommentarer

Etiketter

Feminism

Jag har bara idag sett 3 personer referera till Pär Ström som en jämställdhetsförespråkare och en man som vet vad det handlar om… Eller ja, två uttryckte sig så här (bl a i ett sms och mess på FB) och en gjorde bara en länkning, om det var menat till mig eller inte vet jag inte men det kom jäkligt lägligt efter en meningsskiljaktighet i ämnet. Eftersom det trots allt är människor jag umgås med vill inte jag namnge dem, men bara för att de tycker som de gör betyder det inte att jag tycker sämre om dem för det. Åsikt är trots allt en sak och vänskap en annan.

Personligen tycker jag ingenting om Pär Ström, vad de som är feminister, tycker är ganska tydligt. De som är antifeminister hyllar honom och så kastar de skit på varandra.
Det enda jag vet om människan efter att ha läst saker och ting är att jag tycker att källhänvisning inte är hans starka sida. Alla kan få till det med otydliga källhänvisningar och svammel. Men en faktagranskning är inte nåt som hans arbete klarar av- min åsikt (as usual). Att kalla en blogg för genusnytt (eller för den sakens skull skriva böcker) och sedan inte ha fakta som tål granskning är lika ”smart” som många bloggar åt ”andra hållet” som är minst lika otydliga i sina ”så-är-det-fakta”. Att det tydligen är fler som tycker samma sak som jag, betyder det att jag måste vara antingen feminist eller PS-motståndare?

Jag må inte ha betyg på en fin utbilning osv, men allt det jag har pluggat har hela tiden källhänvisning och framför allt källkritik varit en grundläggande del i utbildningen. Att plugga institutionsteknik utan att ha källkritiskt tänkande och bevis för slutsatser hade inte fallit i god jord hos GBG’s universitet som var arbetsgivaren vid tillfället. Jag hade fått sparken helt enkelt. Att då en människa kan skriva böcker, utan att någon verkar källkritisk, gör mig bara en smula häpen.

Tydligen har det börjas göra källuppföljningar från de påstådda källor i PS böcker, det är den ”sk” motståndarsidan som börjat göra detta, men samtidigt ingenting jag har rotat djupare i. Efter att ha läst en av böckerna så stämplade jag PS som en tråkig jävel helt enkelt. Han intresserar inte mig och i min värld gör han ingenting för att främja den ”sociala” utvecklingen mellan könsrollerna i samhället. Däremot ska jag väl samtidigt säga att feministiska böcker tråkar ut mig lika bra.

Alla har rätt till en åsikt, men jag kan inte sympatisera med de som inte kan hålla sig till fakta, eller redovisa källorna för sina fakta-påståenden, oavsett vilka ämnen det gäller. Jag blev senast förra veckan indragen att tillhöra en grupp som uttrycker sig nedvärderande om andra människor, ni vet de där som inte kan föra en diskussion på ett sakligt plan utan att gå till personligt angrepp. Att ha en bedrövlig ton och argumentation. Att ”angripa fienden” med hårda ord, kränkningar och personliga påhopp och vips är jag en av ”de” (feministerna då tydligen) och belagd med både intolerans och oförstående för andra människors åsikter.

Vilket gjorde mig helt ställd, jag försöker verkligen hålla mig sakligt och bara spegla vad jag tycker (och inte någonstans skriver jag att min åsikt är den enda rätta sanningen, bara att det är så jag tycker) om jag lägger mig i diskussioner, vilket är ytterst sällan som jag gör. Jag kan kommentera t ex blogginlägg men jag läser sällan kommentarer eftersom det förekommer mer än lovligt ofta, att människor inte kan hålla sig till saken, måste kommentera hur jävla dum i huvudet den och den är, det har tom förekommit mordhot och kommentarer om att ”någons barn borde få en kula i huvudet”. Det står jag verkligen inte bakom!

Att tycka att någon har ett korkat beteende eller en korkad åsikt eller dåliga ursäkter (t ex i bilstolsinläggen) är inte att kalla någon korkad eller dum i huvudet. Alla har inte åsikter eller beteenden som tilltalar alla men bara för det betyder det inte att man behöver tycka att någon är dum i huvudet. Jag kan t ex inte tycka att föräldrar, som utsätter sina barn för höga skaderisker, genom att vända dem framåt i bilen för tidigt, uppför sig genialt och beror det på okunskap så må det vara hänt, men samtidigt så anser jag att man får läsa på lite, det är snabbt gjort på t ex NTF.se eller bara genom att googla lite. Kan man skriva på Familjeliv.se eller slänga käft i kommentarsfältet här på Teskedsmamma, så kan man googla.
Slutledning; bara för att man har en korkad åsikt betyder det inte att man ÄR korkad (tycker jag).

Under de 8 år jag har varit involverad i olika diskussioner på Familjeliv.se har jag aldrig blivit avstängd för att ha fört en diskussion på ”fel sätt” och de är snabba på att stänga av folk som har uttryckt sig olämpligt. Där har det verkligen varit hetsiga diskussioner! Vilket gör påståendet att jag tillhör ”de” som inte kan föra en diskussion sakligt, än mer förvånande för mig.

Varför skriver jag detta?
För att poängtera att trots vad jag blev anklagad för (i ett ”anonymt” mail från hotmail, där det inte finns avsändare) är att jag INTE är feminist, jag sympatiserar med en del saker, men minst lika mycket som jag inte sympatiserar med. Således behöver man inte kalla mig feministfitta – faktiskt. Ska kanske tillägga att jag svarade utan att kontra påhoppet – faktiskt.

Mitt genustänk har funnits i mig sedan jag föddes, det är ingenting jag har förvärvat eller läst mig till. Det är först under 2011 som jag faktiskt har satt mig in i lite vad genus är. Således behöver man inte heller säga att ”eftersom jag är en genusslyna, gör mina barn till transor och bögar som förpestar samhället” – faktiskt.

Någonstans är jag så intelligent att jag faktiskt förstår att transa och bög är ingenting man kan göra någon till, det är egenskaper man föds med.

För att inte tala om att jag är en ”jävla rödstrumpa som borde ha ett kok stryk” (jag funderade ett tag på om det var Hans Scheike som messat) bara för att jag letar alternativt sätt att tvätta håret (pga seborré, alltså sjukdom) och använder alternativ till deo (pga eksem, alltså sjukdom) eller för den sakens skull inte rakar mina ben och oftast inte, under armarna (pga ovan nämnda seborré, eksem och lathet). Visst, det finns medicin för nämnda åkommor, fast lathet finns kanske inte så mycket behandling mot, men vet ni hur mycket skit det är i de sakerna? När man är läkemedelskänslig är det inte så kul att smörja in sig med krämer som man känner av i hela kroppen. Då söker man alternativa vägar och det innebär inte att man är rödstrumpa – jävla trams!

Eller, som det jag skrev ovan, bara för att jag på ett ställe sympatiserade med feminismen och uttryckte min åsikt om det, betyder inte att jag är en av ”de” eller tillhör de som måste hoppa på andra och inte kan uttrycka min åsikt på ett accepterat sätt, att jag är cynisk och sarkastisk är inte att göra personliga påhopp.

Var var vi någonstans innan jag spårade ur…. Jo….

Jag förstår nu vad vissa bloggare skriver om när de gör inlägg om vad läsare tillskriver dem, jag har själv blivit tillskriven saker, från vänner dessutom, vilket jag inte står bakom och som jag faktiskt trodde att vännerna kände mig bättre än så.

Vännerna får gärna tycka Pär Ström är antifeminismens gåva från Gud, jag skiter liksom i vilket, jag finner inte människan trovärdig utan grund för sina påståenden.
I alla fall den ena vännen skickade ett mess på Facebook och tyckte att jag skulle hålla tyst om mitt feministdravel och läsa PS blogg, och jag fick bara ”lögnare” till svar när jag skrev att jag har gjort det och återigen, jag kan inte stå bakom åsikter som baseras på påståenden som jag inte tycker kan styrkas helt.

Ja, jag har dissat feministiska påståenden också, där faktagrunden inte kan styrkas. Nu är det jag som saknar källhänvisning 😉 men jag KAN verkligen inte hitta artikeln igen som jag tänker på, så jag hade kunnat visa… Bokmärket jag hade sparat funkade inte längre så jag vet inte om artikeln är borttagen eller bara flyttad.

Jag kan bara dra parallellerna till LCHF kontra LCHFmotståndarna. Där läkare har ”bevis” för att lchf är bluff och båg och andra läkare har ”bevis” för motsatsen. När man ser vem som har beställt undersökningen så får man bilda sig en egen åsikt om det är saklig eller vinklad åsikt bakom. Jag vet bara att jag mår bra av lchf och ska gå och ta prover som jag är övertygad om kommer påstå samma sak, bara för sakens skull.

Sedan ska man vara jäkligt källkritisk till var saker och ting skrivs, står det på Aftonbladet kanske man inte ska ta saker och ting så allvarligt (jodå, jag vet att jag länkar dit emellanåt och bloggar om saker och ting, hur man får upp besöksstatistiken kallas det också). Står sakerna på läkarforumssida (saknar bättre ord) eller livsmedelsverkets sida? Inte ens då kan man vara säker på vad avsändaren på undersökningens har för syfte. Hur lång tid undersökningen grundar sig på är också en väldigt avgörande sak, samt hur många undersökningen omfattar.

Så till de 5 st vänner som kan känna sig utpekade i inlägget, jag tycker om er lika mycket för det, fast vi inte har samma åsikter, men vi ska kanske inte diskutera det utanför verkligheten eftersom det är lätt för missförstånd. För vänskap är trots allt värt minst lika mycket som rätten till en åsikt.

Och ja, känner jag mig orättvist behandlad så blir jag upprörd.

Ja, tillskrivs jag egenskaper jag inte känns vid, så blir jag upprörd.

Ja, hör jag skitsnack bakom ryggen så blir jag upprörd.

Ja, jag anser att jag har lika rätt till åsikt som alla andra och jag tänker inte hålla käften

Faktiskt….

Får man idiotförklara människor?

24 onsdag Aug 2011

Posted by VideHexan in #Åsikt, Feminism/Genus

≈ 7 kommentarer

Etiketter

Feminism

Bah lite? Snälla?
Bloggen jag tipsade om innan… om människan (-orna) som inte fattat vad hela pojk/flicka/blått/rosa-debatten går ut på…

En tanke:

  1. Om man gör ett inlägg i ett ganska så kontroversiellt ämne…. bör man inte kunna argumentera för sin sak på ett vuxet och städat sätt då?
  2. Eller bara argumentera sakligt?
  3. Framför allt, bör man go bananas för att folk TYCKER saker och skriver kommentarer? Är vi inte tillbaka på nr 1 då?

Det är ok va om jag tycker att de som bara tjötar om att hela genusdebatten är så ”tröttsam” att det är de människorna som anser hela saken som tröttsam är de som gör att vi inte går mot ett mer jämställt samhälle, utan det är de som gör att vi går mot ett mer amerikaniserat tänkande…

För faktiskt, om man argumenterar för att flickor ska vara flickor (dockor, rysch-pysch, rosa, glitter) och pojkar ska vara pojkar (bilar, ovårdat beteende, spindelmannen, blått och svart) i grund och botten skjuter sig själv i foten när de i själva verket i samma andetag argumenterar för olikheter som t ex lägre lön för kvinnor än för män i likvärdigt arbete!
Man kan liksom inte tycka en sak är okey och i en annan är man hysterisk….

Feminism är en snårskog som jag bara inte klarar av att reda ut, men jag hänger med på det fundamentala men kanske inte vad som skiljer en särfeminist från en radikalfeminist. Dessutom har tyvärr -feminist– fått en ful stämpel så att jag känner att jag är hellre ett wildcard än sätter en stämpel på mig själv.

Den enda stämpel jag sätter på mig själv är väl möjligtvis Spoonist, Svensk och Kvinna… Fet skulle kunna vara en annan… Min politiska övertygelse är inte heller solklar, jag sympatiserar med flera saker inom alla läger men med en dragning åt rött.

Nu när jag inte drabbas av ”lika-del-föräldraledighet”, som Sossarna kört med under Mona-tiden, så kan jag luta mig mer mot dem…. Så länge inte Soss är beredda att ekonomisk bistå de familjer som drabbas hårt av att en förälder MÅSTE gå ledig (som då är ansvarig för det ekonomiska flödet i familjen) så får det vara, de fick inte min röst sist, men fråga fan inte vad jag röstade på, det minns jag inte. Det var däremot inte SD, C eller KD.

Näh, ett glas rött och en kolhydratlåg muffin… nu får gärna ni tycka också… Kvinnor måste börja våga tycka mer!

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Videhexan

Inga Instagram-bilder hittades.

Kategorier

  • #Åsikt
  • #Krönika:isch
  • #Småbarnsliv
  • Allas vår Häxa
  • Bakat/lagat
  • BarnViktigt
  • Bloggen talar…
  • Celiaki-Laktos
  • Djur
  • Företaget
  • Feminism/Genus
  • Film
  • Foton
  • Hälsa
  • Högtid
  • Hexan talar
  • Hexan's Lair
  • Hittepå
  • Lågkolhydratkost
  • Naglar
  • NoPoo – Miljövänligt
  • NPF
  • Okategoriserade
  • Pyssel – Tips
  • Shoppat
  • Skämt o Skoj
  • Skola/förskola
  • Sociala Medier
  • Tåg

Bloggstatistik

  • 99 050 freneiska klick sedan 131111

Etiketter

#MORR Alfred Att vara Bloggevent Bröllopsdag Bus Dokumentär Feminism Folkvett Födelsedag Genus Glutenfritt Gäss Hannes Hen Hundar Höns Ian Insidan Julen Julkalender Kaniner Katter Livslust Lokförarelev Ludvig Lågkolhydrat Myskankor Nyårsafton Olycka Politik Påsk Resa Sjukdom Skiljas Tamråttor Teskedspappan Utsidan Vaktlar Vardag Växthuset

Arkivet

Meta

  • Skapa konto
  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.com

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • ☆ VideHexan ☆
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • ☆ VideHexan ☆
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält