Bara för man inte är Nordisk Motståndrörelse ger en rätt eller?

Etiketter

, ,

Jag är sådan att jag tänker att lagen är lika för alla… Tydligen har jag fel…

I gruppen ”Vi som inte tänker rösta på Sverigedemokraterna 2018” har jag sett mycket bra men även en hel del skit. Tydligen är det okej att kalla folk fron Nordfront för både det ena och andra och hota med våld, skott i pannan och hängning utan problem, YOU GO! Liksom


När jag gjorde inlägg om vad jag tänkte om att lagen är lika för alla och att även rasister har sin rätt att demonstrera och uttrycka sin åsikt, blev jag hårt åtgången. Jag har inga som helst sympatesier med dom men de har rätt och säga sin mening, men det var jag smått ensam om att tycka. Om de söker tillstånd och för sig så är det okej, fast jag inte håller med dom! Om de spårar ur ska polisen ta dom direkt! Liksom de som demonstrerar mot rasisterna!


Genast fick jag Brb 16:8 tryckt i näsan. Ja, det är hets mot folkgrupp, men tyvärr så står yttrandefrihet i grundlagen och grundlagen smäller högre än Brb. Om man med yttrandefriheten kränker enskild person är det en annan femma, men hets mot folkgrupp ingår inte i grundlagen, tyvärr. DÄRFÖR får alla; nazister, HBTQ, Mormoner, Livets Ord, PETA, ARF och andra tillfälliga aktörer, demonstrera. Det är liksom en medborgerlig rätt att demonstrera och säga sin åsikt.

Vips blev jag den onda som skulle förgöras och nej, Nazister ägnar sig åt folkhets!! Japp, jag håller med! Men deras rätt att uttrycka sin åsikt står i grundlagen tyvärr…. 


Efter detta inlägg gick jag ur gruppen, fanns ingen som helst motivation i mig att driva frågan vidare, oavsett vilken åsikt man har så finns det absolut ingen som helst anledning att skriva saker som att nazister behöver ett skott i pannan eller att de är svin som borde utrotas. Jag anser inte att bara för man är rasist, nazist eller annan främlingsfientlig typ, så förtjänar man ett skott i pannan eller annat våld. Jag går inte med på det! Lika lite som att jag tycker att syrianska ungdomar ska kallas skäggapor eller slöjfittor! Alla har rätt till sin åsikt, men de flesta verkar tro att man måste flagga med den likt en blottare hänger ut sin 3-centimetare i Hagaparken! INGEN vill se den!

Annonser

Är det verkligen okej att tycka vad som helst?

Etiketter

Jag är en människa som överlag tycker en hel del om det mesta, däremot skulle det sällan eller aldrig falla mig in vädra mina åsikter om människors agerande inom områden jag inte har kunskap om.

Visst kan jag tycka att människor gnäller om att ta två barn till affären för det är sååå jobbigt. Grattis säger jag, jag tycker det är semester att bara ha två barn till affären. Jag som vanligtvis har 4 ADHD-ungar med mig…. Däremot vet jag att man kan bara härleda till sin egen vardag! Vad vet hen om att ha 4 ADHD-barn till affären? Absolut ingenting! För hen ÄR två normalstörda barn tillräckligt! Därför är det inte en issue för mig.

Ja, jag har tankar och åsikter om hur människor agerar med sina barn, men vad vet jag om hur de har det? Ingenting… Jag kan skriva om hur jag gör, men jag känner inte att jag har rätt att kritisera andra människor för hur de gör!

Tyvärr har inte alla denna egenskap, som jag kallar sunt förnuft. Ta en halvtimme och segla runt på föräldrabloggar, du kan hitta så många åsikter om hur folk tycker om andra folk, eller hur? Men hamnar vi inte till syvende och sist på att vi kan bara agera utifrån våra barn och vår vardag?

Som alla människor utvecklas även jag och jag har SÄKERT gjort inlägg som jag nu dissar. Jag har ändå bloggat i 10 år. #GörEnPudel

Vad jag tänkte komma till är återigen, antagligen, att människor omkring i vårt samhälle har så mycket åsikter och fördomar runt barn och familjer med NPF. När man sedan börjar gräva i vad de egentligen vet så vet de absolut ingenting! De låter sina fördomar styra sina åsikter (vem gör inte det?).

Åsikterna är blandade:

  • Det räcker det med lite Omega3 så kommer man runt problemet.
  • När man sitter och äter och barnet med selektiv matvägran äter när de blir hungriga, inga barn svälter medvetet (jo, barn med selektiv matvägran gör det eller t ex kräks på bordet om de tvingas äta)
  • Det är bara att tvinga barnet att göra det man vill. Lirkande och ”välja sina strider” är bara löjligt.
  • Man drogar ner sina barn med medicin för man orkar inte ta itu med dom.
  • ADHD är bara ett resultat av ostabila familjer och skilsmässor.

Jag hade lätt kunnat fortsätta med alla imbecilla åsikter jag har hört under de 14 år med ADHD, Asberger, ODD (trotssyndrom), Autism, OCD och nu det senaste GAD (generalliserat ångestsyndrom). Nu har jag aldrig levt med ett normalstört barn så jag vet inte vad jag ska säga när jag tillfrågas om vad som är olikt i vår vardag, faktiskt så är en NPF-vardag inte på något sätt någon generell typ av vardag, den är olika i alla NPF-familjer, vilket jag tror den är i alla familjer. Däremot är jag expert på att ta hand om mina barn, jag hade säkert orsakat kaos i en annan familj.

Att som utomstående komma och tala om för mig hur jag ska ta hand om mina barn eller ha en åsikt om hur jag agerar med mina barn, är absolut bästa sättet att får en Orkan Magdalena över sig!

Det finns så många människor som har åsikter om mig, min familj och hur vi ska bemöta våra barn, att det faktiskt är nog nu. Blogg efter blogg, människa efter människa har åsikter om hur vi SKA göra, för de gör minsann så med sina barn… Som om jag inte högaktningsfullt skiter i hur de gör… faktiskt!

Det jag vill säga till ”förståsåigpåare” är att håll klaffet om du inte vet något om saken!!!

Just det… tänkte inte p åatt ”förståsigpåare” inte har insikt om att de faktiskt inte vet något om saken, ”de har ju faktiskt rätt att ha en åsikt”… Ja, alla har rätt att ha en åsikt, men jag vill fan inte ha åsikten nerkörd i halsen!! Jag har inte bett dig om den, då ska du inte tvinga den på mig….

Jag har åsikter om så mycket, men någonstans tror jag faktiskt att jag har vett att hålla käften när åsikten inte kan leda till något bra eller är efterfrågad!

Att vara utmattad syns inte utanpå….

Etiketter

Jag och avkomman var i stan idag och köpte trådbackar, då hörde jag på podden ”Psyket” på P3 och Underbara Clara var med och pratade. Sååååå mycket nyttigt att höra hur andra upplever det hela och hur andra tar sig tillbaka.

Själv har jag senaste året insett att jag kommer aldrig bli samma uthålliga människa längre, att jag har blivit mer inbunden, inte längre älskar att umgås hejdlöst med människor utan väljer noga vilka jag umgås med, att jag inte lika gärna lämnar hemmet utan helst är här t ex….

Men samtidigt är jag så nöjd med den jag har blivit! Jag vet att jag är varmhjärtad och älskar att skämma bort de jag älskar med små presenter, särskilt de som inte har råd eller ork att skämma bort sig själva.

Jag är oftast snäll och hjälpsam så länge det inte kostar på mig, säger jag nej är det för att jag inte orkar. Jag ser ut att vara en energisk människa men energin räcker bara en viss tid, sedan ligger jag på soffan och kollar serier eller mobilspel… och jag accepterar det, MÅSTE acceptera det för energin jag lägger att jobba emot i oacceptans, behöver jag till roligare saker!

Min trötthet sitter i hjärnan, min kropp blir inte trött, men min hjärna blir trött, då behöver den vilas med sömn eller banala saker som mobilspel/serier, detta gör att jag förstår den vila barnens uppfuckade hjärnor får av ”skärmvila”. ADHD-barnens hjärnor klarar också bara en viss påfresting, sedan blir deras hjärna trött och då kommer härdsmältorna på löpande band…

Att jag orkar jobba så mycket som jag ändå gör (24h/v men det blir nog säkert 30h) beror helt på att jag kan ta med datorn hem och fixa hemma, att sitta i soffan och jobba känns inte som jobb. Jag kan sova en stund, jobba, spela mobilspel, jobba osv. Att jag kan ta det lugnt på morgonen och slippa stressa och kanske komma 8:40 istället för 8:00, flex finns av en anledning. Detta gör faktiskt att jag orkar och att jag orkar mer än om jag hade varit piskad till att vara på plats 8-14:30!

Dessutom kan jag inte nog förespråka 6h arbetsdag!! Jag orkar bättre, barnen orkar bättre, samvete och livet blir lättare när alla orkar mer!

Visst vill jag jobba fulltid men jag inser att det är inte fysiskt möjligt! Det är bättre att jag går kvar på mina 60% och jobbar utöver det som jag orkar och tar det lugnt när det behövs än att jag skulle jobba heltid 4 mån och sedan bli 100% sjukskriven i 6 mån!

Att jag dessutom har en chef som själv har multipla funktionsuppsättningar och har personlig assistent, och som faktiskt på allvar fattar när man säger ”just nu är det mycket, jag orkar inte prestera på alla plan, vad prioriterar vi?”, och där vi gemensamt kommer fram till att det här lägger jag energin på och tar resten när jag fått igång energiflödet igen…. ni anar inte hur mycket guld värt det är!
Min chef gör att jag faktiskt orkar jobba och gå till jobbet med glädje istället för ångest över ”hur ska jag hinna?”

Jag älskar mitt jobb, mina elever och mina lärare! Jag skriver ”mina” fär att jag älskar att göra det lilla extra för dom! Det ger mig mer energi att se deras tacksamhet, lättnad i arbetsuppgifter osv, och visst är det så att det finns inga ”selfless good deeds”, jag är en junkie på att få positiv energi för den får mig att orka och vara glad!

För mig spelar det stor roll… får jag vara glad och lycklig, struntar jag i det mesta andra, då blir det mesta bra!

Häxan; Av Camilla Läckberg

Etiketter

Camilla Läckberg beskriver den smygrasism och främlingsrädsla, i Häxan, som jag framför allt ser i de facebookgrupper som avser Oskarström (utanför Halmstad) till det yttersta!! Bengts rasism är något jag ser dagligen, både i min vardag och online!
Dock inser jag beklagligt att denna unkna attityd finns hos så många i Sverige!

Varför är det mest lågutbildade som blir smygrasister? Jag är lågutbildad
(3 gymnasieprogram, handel&kontor, ekonomi och teknisk, för att kunna ta mig in på veterinärutbildning) men har intresse i politik, mänsklighet och samhälle. Dock ser jag att de som ”borde” knyta sig till Socialdemokraterna, nu istället knyter sig till SD.
Är SD det nya arbetarpartiet?! Nej, inte på långa vägar…. utåt sett vill SD vilja arbetarklassens väl…
Det man inte ser om man inte läser deras partiprogram utan och innan och lägger lite  tid och energi och djuplodar, så ser man att de inte alls är arbetarvänligt! De bara går den vägen för det är där de får mest sympatier!
Att de sedan är så långt från det socialistiska tänkandet man bara kan vara, när man tittar djupare och analyserar deras partiprogram, förbigår de flesta. Jag har tittat både på korsan och tvärsan och googlat deras partiprogram och ingenting kan få mig att tro att deras politik är på något sätt annat än högerextremistiskt…. Samma som man såg i Tyskland på 30-talet.
Jag, min man och mina barn är så kaukasiska/ariska som det bara går. Vem bryr sig?! För mig är personligheten avgörande. Jag har träffat på så många ariska människor som förtjäna ett skott i pannan (förlåt det barbariska uttalandet),  och så många Morer, arabiska och afrikanska människor som förtjänar så mycket bättre för de är så mänskliga jämfört med många Svenskar jag har jämte mig i min vardag.

FullSizeRender 6

Man beskyller invandrarna för ALLT! 
Ekonomin; invandrarnas fel!
Vädret; invandrarnas fel!
Pensionärerna råkar ut för politikernas snålhet; invandrarnas fel!
Försäkringskassan kukar till det; invandrarnas fel!
Kommunen brister i sina åtaganden; invandrarnas fel!

ALLA pengar som skulle tillfalla ”Svenskar” i skolpeng, vård&omsorg, försäkringskassa, tillfaller idag invandrarna; enligt de imbecilla…. Inget kunde vara mer fel!

Att folk får jobb, ekonomin blomstrar, Sverige får massor av EU-bidrag osv, i spåren av invandringen spelar ingen roll! Allt. Är. Invandrarnas. Fel!

Ja! Politikerna har inte varit förutseende! Mycket hade kunnat skötas bättre med lite förutseende! Men INGEN politiker ser längre än sin egen mandatperiod, face fact!
Till och med rövhålet Trump tar ansvar för att arbetslösheten sjunker under hans första 100 dagar…
Nu är det tack vare Obama som saker händer iallafall under hans första halvår som president….
Trump tar applåderna fast det är Obamas applåder han tar, DET begriper inte folk!

Varför ska man ta ansvar för (kanske) någon annans ekonomiska period!?  Därför finns det t ex ingen som helst ansvar för att det föds x-antal barn som ska börja förskola/förskoleklass, x-antal år framåt i tiden! Då är det en överraskning!

Min minion föddes 2010 i augusti, jag kan räkna över de jag känner i ”byn”på 4000 pers, som födde barn i augusti 2010, till 18 st! Politikerna 2010 brydde sig inte om nästkommande mandat eftersom det var val 2010, då tar man inte ansvar för vad som händer nästkommande 4 år, om man inte vinner valet…. Så när 54 barn började i förskoleklass 2016 blev man tagen på sängen, hade inte på något sätt behövt vara så om politikerna ser längre än sin egen mandatperiod.

ÄVEN om man vinner valet så har man ingen verksamhet planerad utan börjar om på nytt! Det syns så väl i den kommun jag jobbar i nu, sedan 3 år tillbaka…. ska bli intressant att se vad som händer inför nästa år! Dock har politikerna i ”min” jobbkommun insett saker som ”min” boendekommun har missat.

Eftersom 2017 inte är slut så koncentrerar jag mig på 2016:

 ”Sverige får närmare 324 miljoner kronor i nödbidrag från EU för att klara flyktingsituationen, enligt ett beslut från EU-kommissionen. Det rapporterar TT.
Pengarna, som går till Migrationsverket, kommer från Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF) och ska användas för att täcka asylsökandes omedelbara behov, som mat och husrum.
Pengarna är en extra utbetalning – sedan tidigare är det klart att Sverige ska få 1,1 miljard kronor ur nödfonden. ”

Länk, förvisso till alternativ nyhetsförmedlare..

Schablonbelopp för år 2017

Beroende på när den nyanlända tagits emot i kommunen gäller olika schablonbelopp.
För nyanlända som tagits emot i en kommun till och med den 31 december 2015

  • 83 600 kronor för en person som inte fyllt 65 år,
  • 52 400 kronor för en person som fyllt 65 år.

För nyanlända som tagits emot i en kommun från och med den 1 januari 2016.

  • 126 400 kronor för en person som inte fyllt 65 år,
  • 79 100 kronor för en person som fyllt 65 år.

Jag har 180 000 per år på 60% administratörstjänst!!  HUR får invandrarna sina sk ”Mercedes på bidrag” osv? Förklara please! Jag är inte på något sätt underbetald! med barnbidrag och vårdbidrag hamnar jag på ca 260’/år, varför är mina bidrag bättre än invandrarnas bidrag?!??! SNÄLLA förklara!!
Är mina bidrag bättre för att jag har svenskt namn och utseende??

—————————————————————————————————————————————–

Jag har av Svenska män (!) blivit ”hotad” med att de vet var jag bor, vad mina barn heter, att jag borde bli våldtagen av araber och gruppvåldtagen av muslimer, för att jag jämställer syrianer/somalier med svenskar! Aldrig någonsin av en muslimsk man!

Bara så ni vet, Muslimska män är de enda män som håller upp dörren för mig när jag kommer fullt lastad inför en dörr. Endast muslimska män hjälper mig bära 30+ skoldatorer utan att bli tillfrågad! Jag som feminist ser det inte som att -MÄN- hjälper mig eftersom även muslimska kvinnor hjälper mig så fort de kan! Inte en Svensk kvinna har hjälpt mig på samma sätt som en muslimsk kvinna! Bara de svenska kvinnor jag känner väl, har hjälpt mig på samma sätt som en okänd muslimsk kvinna hjälper mig dagligen på jobbet.

Nej, jag är inte positivt inställd till Islam! För mig är den lika kvinnofientlig och människofientlig som kristendomen! Däremot accepterar jag att folk har sin religion och att de utövar den liksom jag, som är paganist… Den som både Islam och Kristendomen vill bränna som otrogen!
Ja, jag tycker det är lite humoristiskt att jag, som ”häxa”, är den som har ”makten” över muslimerna i Hylte kommun. Dock låter jag inte min egen inställning/åsikt på något sätt påverka min jobbsituation, där finns solklara riktlinjer oavsett vad folk tycker och säger!

I min värld utgörs mänsklighet av ur man behandlar sina grannar och andra medmänniskor! Där faller säkert 50% bort eftersom grannen är muslim/afrikan/invandrare…. FUCK YOU!!! Säger jag bara….

Det är det sista som jag tänker säga den här gången…. en muslim sänker inte taxeringsvärdet, DU sänker taxveringsvärdet! med din sunkna attityd!!

När ”Den blomstertid nu kommer”…..

Sommarlov och ledigt hägrar för alla barn, även för mina. Dock slår det aldrig fel! De sista 3-4 veckorna innan skolan slutar så kommer sjukdomarna krypande, ungarna tar slut! De orkar inte hela vägen in i mål!
När målet hägrar så slappnar de av och så brakar allt ihop, Det är 3:e året på rad det är så här nu och ju äldre de blir desto tydligare syns det hur trötta de är! De som har haft bra mediciner under åter har mindre symtom på tröttma än de andra.

Den äldsta har haft ett par migränanfall, det är allt.
Nr3 har haft och har stora problem med sin medicin och han är slut varannan vecka ungefär. Hans ork är slut, nada, zip, finito! Likadant med minstingen, han kraschar i migrän så fort han sover dåligt och believe you me, det har han gjort hela sitt liv!

Även jag kraschar när det närmar sig semester, pga mina korttidskontrakt de senaste 3 åren så har jag inte fått någon vettig semester. Dock ska jag i år ha den första riktiga semestern på massa år! Jag har lagt in om 3 veckor men jag har så jag kan ta ut mer, och under stängningsveckor på skolan kan jag flexa en hel del – sena morgnar och tidig hemgång….

Det här med lov och NPF-barn går inte så bra överens, visst vill ungarna har semester och lov, men när alla rutiner ändras så blir det liksom lite härdsmälta! De kan inte greppa om detta stora att inte behöva planera sin tid! Konflikter, utbrott, förstörda saker, grinighet, sabba aktiviteter och så vidare, är det som kantar vår sommar.
För mig är sommaren extremt påfrestande, inte nog med att jag ska få min egen värmehatande kropp att fungera utan yrsel, illamående och svaghet, så ska jag få ungarna att funka utan att deras agerande tar död på mig…

Så nä, jag har inte uppskattat en enda sommar de senaste 10 åren, jag önskar varje år att jag ska få uppleva det där som folk uppskattar med sommaren, men efter en dag av konflikter och må dåligt, så går det inte att uppskatta sommaren.

Jag uppskattar den sommar vi brukar få när skolan har börjat! Hur knasigt det än låter, barnen har skolrutinen tillbaka, jag kan koncentrera mig på mitt egna mående och alla mår klart bättre!

Så jag hoppas, återigen, att den här sommaren ska bli annorlunda….

Ibland funderar man på om man inte hör en banjo på avstånd….

Igår filmade jag en tonårings vilda fart i olaglig hastighet, både emot färdriktningen och med ca 50-100 cm mellan min bil och framhjulet på moppen. Det hela slutade med att han vurpade….
Ja, jag filmade! jag knäppte igång mobilen och höll den i handen, som jag även hade på ratten. Tre fingrar om mobilen och 2 om ratten. Andra handen var också på ratten och jag hade således god koll eftersom jag inte tittade på mobilen utan hoppades på bra resultat… Jag både blinkade och kollade av trafiken i den korsning som vi passerade…. samma korsning som tonåringen valde att ta emot körriktningen….

Jag väljer att lägga ut filmen i byns ena grupp för att kanske kunna flagga till några föräldrar att deras son lever farligt och riskerar både sitt eget liv och att jag ska behöva vara den som kör på en unge!
Då erkänner killen som kört att det var han, och att han skulle anmäla mig för att ha filmat honom olovligt! Javisst! Du får jättegärna anmäla mig! Jag kan tom stämma träff med dig vid närmaste polisstation och jag ska gladeligen visa upp filmen, som för övrigt innehåller minst tre trafikförseelser från mopedisten! TÄNK!
Har han problem att ta sig till polisstationen kan jag tom hämta honom och skjutsa honom dit!
Utöver erkännandet kommer en av stans tatuerare in och kallar mig för surfitta för att jag blir orolig över att killen kanske krockar illa om det inte uppmärksammas! Och tatueraren uppmanar dessutom killen att fortsätta köra som han gör! Tatueraren har en blivande tonåring själv! Känns ju väldigt ansvarstagande och god förebild för sina barn!
Jag tänker nog inte gå till den tatueraren en gång till, vill bli tatuerad av någon som kallar en surfitta!? Verkar ju vara bra reklam för sitt företag…. Då går jag hellre till hans kollega som jag vet har god värdegrund och vett i skallen!
Dessutom dyker ett gäng typer från byn upp och ondgör sig över att jag varken kollar eller saktar ner i korsningen, hur de kan iaktta detta på en film som överhuvudtaget bara är riktad framåt och varken visar mina fötter, där gasfoten var på bromsen i lätt inbromsning, eller mitt ansikte, som noga kollade ev trafik från vänster, förutom att jag faktiskt blinkade! Vilket inte många i byn ens vet var de ska hitta någonstans! Vilka övernaturliga förmågor de har!!!

Så nä, nu får fan byns ungdomar köra ihjäl sig bäst de vill! Orka bry sig om deras liv när man får skit för det! Numera kommer jag inte lägga två fingrar emellan, det blir vidarebefordring av film direkt till poliskompisarna eller mailat till polisen i Halmstad. Eller kanske vidarebefordrad till de människor jag känner på soc… om det är allvarligt!

Personligen hade jag uppskattat om det hade varit jag som sett någon av mina ungar, på film, om de uppför sig illa i samhället! Eller mot andra människor! Jag vet att man inte kan ha koll på sina ungar, däremot så uppskattar jag hjälp från andra som faktiskt ser vad de gör! Tyvärr verkar jag rätt ovanlig som verkar uppskatta det här.

Den här byn har så många goa människor! Men sedan smyger sig banjospelarna på! Innan Facebook och olika grupper i byn anade jag inte att det fanns så många smygrasister, antifeminister, antigenus! Antagligen för att jag inte är infödd här eller på annat sätt befattar mig med sådana människor….
Jag har så mycket underbara bekanta och vänner i byn! Ni är så underbara hela högen!

Förutom rövhattarna i inlägget, som jag plockade bort när jag fått reda på vem det var som körde och sedan har haft kontakt med vårdnadshavare, så fick jag ett rätt komiskt inlägg på messenger, från en av ungdomarna i samhället. Jag har aldrig hört talas om honom innan;

Dagens Messenger:
Tyken tonåring: ”Du ska ge fan i vad vi ungdomar gör!!!”
Hexan: ”Vet du, från och med nu så får ni köra ihjäl er bäst ni kan! Kanske stiger intelligenskvoten lite i byn om vi har tur!”
Tyken tonåring: ”du är så jävla fet och ful!!!”
Hexan: ”Hur tänkte du nu? Exakt hur påverkar mitt utseende hur ni kör? Exakt vad har mitt utseende för inverkan på frågan?”
Tyken tonåring: ”För du är så jävla fuuuul!!”

Hexan: ”Du skrev det, men ansträng hjärnan lite och försök svara på frågan?”
Tyken tonåring: ”Blanda inte in min hjärna i det här!”
Hexan: ”Tro mig! Det ska jag inte göra eftersom du själv helt har lämnat den utanför diskussionen helt!”
Tyken tonåring: ”Vaffan menar du nu???”
Hexan: ”Du förstår inte alls vad det var du skrev alltså? Gå till mamma och visa så kanske hon kan förklara för dig”
#BlockaSkitenUrUngen!!
Jag har dessutom renskrivit från stavfel och bytt ut e mot är osv...

Det enda jag hoppas nu är att ingen blir allvarligt skadad eller att jag måste bli den som tvingas köra på någon för att de inte har vett nog att hålla avstånd….. Skräcken att köra på någons barn är stor!

Livet som lokförarfru…

Etiketter

23304290493_95dd682ebcJag är en lokförarfru…

Den här bilden beskriver det hela så bra som det bara går!

  • Ja, han jobbar torsdag till torsdag.
  • Det enda jag vet är att han kommer hem någon gång under torsdagen (varannan torsdag).
  • Ja, vi   är fortfarande lyckligt gifta, trots allt!!
  • Han existerar! Jag har alibi!!

Min man har alltid jobbat konstiga tider under hela vårt förhållande. När vi blev ihop 2001 så jobbade han som lastbilschaufför och kunde lätt lägga 16 timmar på att köra ut matvaror…

När äldsta sonen föddes bodde vi på 3 våningen med 2 stora hundar och INGEN hiss!!
Som nysnittad skulle jag inte bära eller på annat sätt ta ut mig… jojo, kyss mig i röven! Sonen var 6 dagar gammal och jag hade varit hemma 2 dygn när maken fick återgå till jobbet…. Handlar i vår gigantiska engelska barnvagn gick bra, men sedan skulle skiten upp 3 våningar! Parkera vagnen i vårt cykelförråd, bära upp sonen, gå ner och bära upp mat, medan sonen ligger i insaten och tokvrålar och hundarna ylar!
”Inte bära tungt och vila…” jojo…

Hundrastning skedde när sonen sov, ensam i sin spjälsäng… Han överlevde och inte en enda gång hade han vaknat eller brunnit inne trots att han var ensam i typ 10-20 min!
Vi flyttade till villa 2004 och son 2 föddes 2005, maken var nu frånvarande måndag till fredag och på helgerna involverad i Landeryds Järnvägsmuseum. Han kom hem på fredagskvällar, åkte till föreningen på lördagsmorgnan och kom hem på kvällen. Åkte sedan på söndagens morgon och kom hem på kvällen för att sedan åka iväg på en veckas jobb igen på måndag morgon. Det är 20 mån mellan son 1 och son 2…. Dessutom ett missfall emellan. Hur vi lyckades med det är ett mysterium.

Son 3 kom när de andra två var 3,5 år och 22 mån gamla (2007), maken hade fortfarande jobbet må-fr och det fungerade!
När son 3 var ca 9 mån så började jag braka ihop. sov 3-4 h på natten och fullt ös på dagen. Utan vår inneboende Jocke så hade jag kraschat långt tidigare!
När yngsta var drygt två år fick jag en administrativ kurs på Lernia, jag gick där i ett par månader när jag kraschade!

26 oktober 2009, kl 14:15 och jag minns det än! Min övertrötta hjärna var övertygad om att vi alla skulle dö 2012! Jag tittade inte ens på The Big Bang Theory pga titeln! Så fort trailers för 2012 gick på tv, slog jag över!
Varför skulle jag ens bry mig? Vi skulle ju alla dö snart eller hur!? Varför satte jag barn till världen för att de skulle dö en kvalfull död som små barn? Hur dålig människa var inte jag?!

I min trötta hjärna såg jag meteoriter trilla ner över Halmstad! på våning 11 i Trade Center hade man god utsikt och psykosen hade fritt spelrum! Jag lyckades göra färdigt dagen, hur väl jag skådespelade vet jag inte men ändå… Jag åkte hem och pratade länge med min buddy Jocke på telefon…
Utan honom och maken Jonas hade jag nog inte levt idag, min överlevnadskoefficiens var extremt låg, om inte obefintlig….

Jag blev gravid igen och kämpade mig tillbaka på egen maskin…. Jag avslutade min utbildning och praktiserade innan jag födde Hannes i august 2010.

Maken hade nu hunnit bli lokförare med 9 mån utbildning i Borlänge, med skitbetalt och jag på föräldrapeng, och mitt dåliga psyke… jag tycker synd om barnen…. Jag får ännu (8 år senare) ångest över det här med att betala räkningar, fast jag inte har gjort det sedan dess….

2012 kom och gick och jag lever än! Jag tog tom hjälp av sjukvården 2012 och efter långa sessioner med min läkare/psykolog så har hen insett att min medicinering nog kommer bli livslång! Min familj innehåller flertalet självmedicinerande människor och så länge jag mår bra med min medicin och jag försöker sätta ut den då och då, så får det väl vara så att jag knaprar min Ciralex!
Hellre medicin ett helt liv än ångest, självmordstankar och ett depressivt liv, eller hur?!

Maken började jobba som lokförare 2009 och har haft några arbetsgivare sedan dess, idag 2017, jobbar han på Swedtrack och det är väl den mest beständiga arbetgivaren! Lön kommer i tid, schema hålls, han blir tillfrågat innan övertid osv…

Han kommer hem på torsdagar och brukar åka till High Chaparral på måndagar, komma hem tis eller onsdag kväll och åka iväg på jobb torsdag. Det är inte lång tid vi ses varje vecka men vi håller kontakt och tar tillvara de stunder vi ses. Vi bråkar som alla andra men det krävs mer för oss att bråka om något, tror jag…

Jag brukar säga att jag är 20%-ig sammanboende med min man sedan 15 år… Gifts sedan 2002 men bara sammanboende 3 år, typ…

Vi har ett väl fungerande äktenskap trots allt, jag har sängen för mig själv oftast och får styra och ställa som jag vill. Visst sliter det på mig men utan mitt vårdbidrag och 60%-tjänst, hade jag gått under för länge sedan! Jag älskar min man och jag vet att utan det ”fria” liv han lever med tågen, så hade han blivit så jädra uttråkad!!
Jag har fått höra, bakom ryggen, att jag är en det ena och än det andra, men vet ni?! Jag kunde inte bry mig mindre! INGEN av de mammor som har uttrykt sin åsikt om mig, har ens försökt leva mitt liv!
Ingen av dom vet hur det är att leva med 5 ADHD-barn, med en man hemma kanske 6-7 dagar i månaden, samtidigt som hon själv jobbar! Tvätt, mat, cykelpunktering, service på bilen, mens, veterinär, gympakläder och nationellt-prov-fika.. allt ligger på mitt ansvar! Om jag glömmer eller du tycker jag ställer för mycket krav på mina barn, eller om du tycker jag är en slarvig mamma… tänk efter ett varv till, tack!
Jag är kontrollfreak, men ha fått lära mig den hårda vägen (inkl psykos och lång medicinering) att välja vilja områden jag är kontrollfreak på, resten får bli som det blir…

Det här är ingen ursäkt, det är en förklaring till varför jag är som jag är och varför min man är hemma så lite som han är! Vi älskar varandra och båda trivs ganska gott med våra liv, det är oförmågan att förstå, runt omkring oss, som är det svåra att leva med… eller ja, kanske inte, eftersom ingen av oss bryr oss om vad andra människor tycker…
Men man vill ju förklara sig ibland eller hur?!

Jag är awesome! Men inte på det sättet jag helst hade önskat, men det är helt okej!

Livet med valp….

Etiketter

Det har varit lite kämpigt att få RallyRåttan Mango (mamma Papilion/Dvärgspets, pappan Yorkshireterrier) rumsren. Det funkar bättre nu när hon är 5 mån och kan hålla sig lite mer och dörren kan stå öppen för det är så skönt väder!

Vi byggde en liten rastgård utanför ena utgången, eftersom det lilla ynglet rymmer under grinden ut på gatan. Vi bor som enda hus på en återvändsgata, fast ibland kommer det fordon som ska vidare ut på grusvägen i skogen. Vår gata övergår i kilometervis av grusväg i skogen. Risken är liten att hon blir påkörd men den finns! Sedan går det så mycket folk förbi med hundar så risken är stor att hon blir nåt mellan tänderna på en stor hund….

IMG_5685

Nu tänkte jag prata som senaste natten…. Vi har en bur i sovrummet men eftersom vi inte har haft den från början så är det ganska mycket pip på nätterna så jag har henne i sängen. Hon väcker mig med en tunga djupt in i örat om hon behöver gå ut på natten, men till 99% sover hon under/på mitt täcke hela natten.
Inatt vaknade vi av att katten Morris kom och hoppade upp i sängen, Mango älskar Morris och vill leka medan Morris hatar Mango och försöker klå upp henne bäst han kan, vilket orsakade sur katt som klappade till valp ett flertal gånger under hög klagolåt!

Jag fick ”psh:at” bort Morris från sängen och lugnat Mango till att sova igen. Tills larmet gick på min mobil, hade glömt att stänga av dom igår eftersom det är 1:a maj idag och ledig vardag…. Mango bara ”Upp och hoppa matte, dags att gå upp!! Hey kolla där ligger Klubba!!!”
Katten Klubba hade lyckats ta sig upp i sängen under natten och lagt sig på sin plats mellan min och makens kuddar. Maken sov för hans klocka ringde först en halvtimme senare och han skulle iväg idag. Mango stormade fram till Klubba, som vanligtvis har stort tålamod med Mango dock inte när han vill sova, så vips hade vi meningsskiljaktighet nr 2 MELLAN VÅRA KUDDAR!!
När jag väl fått tag i Mango och skiljt kombatanterna åt så fick hon så klart hicka! Hon avskyr att ha hicka och ålar och piper efter varje hick…. Nåja det gick över på någon minut…

När maken gick upp så följde hon med och gick ut och kom sedan tillbaka till mig för att snarka vidare….
Nu några timmar senare dricker jag kaffe och Mango solbadar på sin fönsterplats.

IMG_6017

Mr Donald Trump….

Well, I have to appeal you as Mr Trump, because I can not bring myself to write Mr President without a bad taste in my mouth OR laugh my ass off…

I think you could have the decency to explain yourself, what DID you mean with ”what happened in Sweden tonight”???
I think we are 10 million people who all wonders what really happened in Sweden last night!!

You know what?! You are just fake news…. Or just fake… no, sorry, just a nightmare….

Som ett brev på posten…

Etiketter

Så kom den, kritiken….

Efter gårdagens inlägg kom det -som vanligt- en anonym kommentar:
”Tänk på vad du gör mot dina barn när du lägger ut dom så här! De är faktiskt människor och du utlämnar dom så grovt!”

Det här är då en sammanfattning och framför allt censurerad, så ni har fått ett sammandrag av kommentaren.
Ni vill egentligen inte läsa vad hen skrev. Det slår sällan fel att det kommer kritiska kommentarer, särskilt på ADHD-/Feminist-/politik- och LCHF-inläggen. När det kommet till dessa fyra ämnen har folk så många åsikter, även jag, men skillnaden är väl att jag argumenterar min åsikt, inte hens utseende, förstånd, knullbarhet osv… vilket tydligen verkar vara helt okej när det gäller diskussion med mig.

Rent krasst, vem lämnade jag ut mest? Sonen, med fakta eller mina känslor?

Särskilt kul blir det när människor UTAN barn kritiserar mig som förälder, visst kan man ha en åsikt, men att totalt såga en människa jäms med fotknölarna i ett ämne man är TOTALT ovetande om.
Jag hade också åsikter om föräldrar, barnuppfostran och ”hur JAG minsann skulle göra” innan jag fick barn… som jag garvar åt mina egna idiotiska påfund!!
Den här videon med Tova Leight förklarar allting så jävla bra!
(eftersom WP inte godkänner länkar till YT så blir det så här, men se länken för fan! Den är super rolig!!!)

Jag känner så här:
Jag har okej från mina barn att ”skriva av mig”, vem är då du att kritisera mig?
”jag visste inte” – Nä, men då kunde du fan ta ta reda på fakta innan du angriper mig som person!!
Du sitter inte här som förälder och kritiserar mig, du sitter här som människa och kritiserar mina föräldraskills!
Funderar på om jag ska kritisera dig inom ett område jag har totalt noll koll på….
Känns bra eller?
Fascinerande att dessa icke-föräldrar, får för sig att kritisera äkta föräldrar, särskilt om det är NPF inblandat. Inte ens föräldrar till Icke-Störda barn kan kritisera NPF-föräldrar!!

För vet du!? Du vet fan bara hur din hund/Normalstörda barn agerar, du har inte en jävla aning om hur mina barn fungerar eller hur vi har ”avtalat”?

Så bara håll käften PLEASE!

Faktum….

Igår var det ett besök på BUP med minstingen, efter ett år med utredningar, intervjuer av skolpersonal och vända-ut-och-in-på-sig-själv, så är det klart, även minstingen får diagnosen ADHD/ODD. Med ODD menas på svenska trotssyndrom.

Så efter åratal av verkligt dåligt självförtroende som förälder eftersom jag känt att jag har misslyckats som förälder, så ska bara det där dåliga självförtroendet tystas. Det är inte jag som är värdelös som förälder, jag har ett hyperaktivt, halvdövt och minnessvagt monster att strida mot.
Med mitt hetsiga humör så har det varit jättesvårt och ÄR fortfarande jättesvårt! Efter att ha stångat väggen i 3 år innan jag ens kom till gränsen att be om hjälp så har jag min egen utmattning att slåss emot. Vissa dagar orkar jag med lågaffektivt bemötande och ha tålamod, men ibland finns det inte ett uns av ork utan allt bara exploderar som en handgranat rätt upp i ansiktet.
Makens arbetstider (varannan vecka) gör det hela mindre lätt, men efter 16 år börjar jag lära mig och jag och ungarna har hittat våra rutiner som fungerar, det är inte alltid det finns ork över till städande, men då får det vara så… efter att ha blivit hårt drillad till att ha det städat hemma, fixa allt själv, inte be om hjälp och ”vara duktig”, så försöker jag skola om mig att mitt hem ska alla andra skita i! Det är nog det jobbigaste jag har gjort på länge, måste sluta få dåligt samvete så fort någon knackar på.

Så nu är det då 6 barn i familjen med diagnoser som ADHD, Asberger, ODD, Autismproblematik, celiaki och laktosintolerans, alla har den förstnämnda…. 2 av sönerna har ODD. Den äldsta har kommit upp i tonåren och går numera att argumentera med, medan den lille som är 6 år fortfarande inte förstår att allting inte är ALLA ANDRAS fel utan han har faktiskt del i vissa saker själv. Om han t ex slår i tårna så är det närmsta broders fel, även om den brodern sitter och spelar dator, helt oskyldig!!
Auktoriteter är något han inte klarar av, inte motgångar, inte göra något själv, måste ha hjälp med ALLT! Särskilt helst innan han ens påtalat att han behöver hjälp!

Tack och lov så har lillskiten en jättebra pedagog som verkligen har tålamod, kan ta honom på rätt sätt och hitta okonventionella men funtionella metoder för att lura bort hyperaktiviteten….

I stort har barnen haft bra pedagoger i skolan! De har fått gott stöd och påhittiga lösningar, det är bara någon gång jag har lackat ur på någon för hen trodde att medicinen skulle göra ungen helt ”normal”….

Så tack till alla pedagoger, fritidsledare, vänner och familj…. jag hoppas ni kan stå ut med mig och de stojiga barnen, trots allt vi glömmer och allt som blir knas…

 

Är folk dumma i huvudet eller låtsas de?!

Etiketter

jag kommer recitera kompisens idiot-diskussion på FB 170114, jag skriver exakt som det står på fb, inkl syftningsfel och särskrivning:

Konstig människa: Negerboll har alltid hetat det uppväxt med det och tänker då aldrig säga annat när jag köper NEGERBOLL på caféer  eller så säger man Gambia skalle med mjäll 😂😂
Kompis: Tiderna förändras, men inte du? Omodernt.
Konstig människa1: Nej jag lever med det jag är uppväxt med  och gillar folk ej att jag säger negerboll e det deras problem jag står för svenska traditioner och mina barn ska veta att negerboll heter det
Kompis: Vad är det för svenskt med att använda ett gammalt rasistiskt och förtryckande ord? Varför inte använda ordet chokladboll som – de facto – inte kränker någon (utom möjligen en och annan rasist som bara MÅSTE få säga neger?)
Konstig människa1: Men det är ju så kränkande att man säger så??? Nope och varför ej förbjuda ordet vitlök då tycker jag!!!! Alltså jag säger vad jag känner för och tar folk illa upp  så gör det ej mig ett skit jag är traditionsenlig
Kompis: Inget kränkande med ordet ”vit”. Ordet ”neger” har däremot använts som ett rasistiskt och nedvärderande tillmäle. Om du vill att dina barn ska få uppleva saker som de ”alltid” varit är du väl inte föräldraledig? Din fru sköter hus, hem och barn och är hemma tills barnen flyttar ut. Får hon rösta  eller låser du in henne på valdagen?

Alltså vad är det med dessa jävla smygrassar/-nassar som inte har något hum om läsförståelse eller analys av det man läser???

Ex:
”det står på FB att alla ensamkommande barn från syrien är över 30 år”
”mvh /Fria Tider”

Visst är det väl så!?!
Allt som delas på fb, fria tider osv är sanning???
Om jag få säga min mening: tror du vad som står på Aftonbladet, metro, fria tider osv… tillåt mig att kalla dig  JÄVLA IDIOT!! du är så lättlurad att tomten tom finns!!!

Aftonbladet och andra ”dagstidningar” vill så klart sälja lösnummer…
t ex Fria tider vill att alla utanför SD hatar alla som inte är svenskar….

OM du delar något från:

Samtiden.nu
D-intl.com
nyheteridag.se
avpixlat.info
realisten.se
exponerat.net
friatider.se
nyatider.nu

Så är du i mina ögon antingen
1. dum i huvudet
2. vet inte vad du delar

och om du är 2, dvs inte vet vad du delar…. gissa om jag kommer göra dig varse om den detaljen!!
Är du alt nr 1 så har du liksom avslöjat dig en gång för mycket…

—— Byter ämne ——-

Nej, jag säger inte att alla ensamkommande är under 18år,
jag säger inte att ensamkommande tonåringar är bättre än svenska tonåringar,
Jag säger inte att invandrare är bättre än svenskar..

Jag säger att tonåringar är tonåringar!
Jag säger att alla som KAN få lite extra i vardagen försöker detta, oberoende av nationalitet!

Jag må vara en snart 47-årig kärring, men jag har blivit våldtagen av svenska män i förhållande, sexuellt ofredad av svenska män, blivit behandlad olikt av chefer osv redan innan dagens invandraproblematik uppstod!!

  • Jag var 10 år gammal när jag blev sexuellt ofredad av svenska män! (1980) FÖRSTA gången, att det upprepade sig hundratals gånger fram till jag gav igen 1998 och inte accepterade det hela mer (28 år gammal) är typ 18 år för sent!
  • Jag var 23-26 år gammal när min pojkvän inte förstod ”nej” utan tog det han ville ha = Våldtäkt, vilket jag inte förstod förrän långt senare. (1993-1996).
  • 1996 blev jag för första gången förbannad! Min dåvarande pojkvän sa ”Du kan inte ha de där byxorna!”. Vet ni varför? För de var mina favorit-jättelappade-jeans.
    Trots detta var jag ihop med denna man ytterligare 4 år. Idag undrar jag varför.
  • Idag (170115) har jag varit ihop/gift med en man som älskar mig för den feta, håriga och obstinata människa jag är, HAN är en jävla man!!!!
    De som tror att de är män är oftast idioter i mina ögon, varför? För de ÄR idioter i mina ögon, det behövs ingen förklaring!!
    Misogyn
    Rasist
    Nazist
    Antifeminist
    Objektifierare
    Kvinnor-Är-Till-För-Männen
    Osv i all oändlighet!!!Jag kommer göra dig varse när du har passerat min gräns… om du då fortfarande är min vän (t ex på fb)  och uppskattar mig, var jävligt försiktig med vad du skriver osv… jag tänker inte acceptera några jävla smygrassar from dags dato…Jag har alldeles för mycket gott på gång i mitt liv med
  • 4 (6) barn med div neuropsykiatriska funktionsnedsättnigar.
  • 4 barn med födoämnesintolerans.
  • 150 gymnasieungar från bl a Syrien och somalia.
  • 250 SFI-elever från olika länder

Den som säger att JAG inte har koll på verkligheten (jag springer på elever hemma i lokala affären, i ”fel” kommun, 6 mil hemifrån osv.) är jävla tomtenissar!!
Nej, jag har inte koll på hela verkligheten, men det har INGEN!

Det finns de som skickar raketer på poliser
Det finns de som ringer falsklarm
Det finns de som tänder eld på skolor med raketer
Det finns de som försöker ge andra skuld för olika brott

Av de 4 exempel jag gav ovan är 50% orsakade av svenskfödda ungdomar och 50% av invandrade ungdomar, gissa vilka!
Kalla mig vad fan du vill, men jag har med all säkerhet bättre koll än du!! Och har jag inte det, lär jag se till att det som är mest sant kommer fram!

Vem har rätt?

Ofta ser/hör man följande utbyte
”A: Det här är nog det värsta som har hänt mig!”
” B: Fast det värsta som har hänt mig är…”

Eller
”A: Engagera dig i grisarna i xx, de lider och behöver ditt stöd!”
”B: Det är viktigare att engagera sig i barnen i Afrika, DE behöver ditt stöd!!”

Har människan blivit så ego att det bara är ”jag” som har rätt? Att världen existerar för mig? Vad har hänt med acceptansen och välviljan?

  • Om nu en människa har råkat ut för en tråkig sak, eller rolig för den delen, varför måste man förminska den människans upplevelse?
  • Eller om någon brinner för en sak och vill göra skillnad, varför måste man påpeka att det kanske finns större saker att fixa?!

Vem bestämmer vad som är viktigast? Är inte det man brinner för viktigast för just den människan? Om A brinner för en sak, måste B då tala om för A hur jäkla ointressant B finner frågan och försöka spela duktig genom att påpeka att det finns ”viktigare” saker att engagera sig i?
Är inte det viktiga faktiskt att man brinner för något och vill skapa skillnad?

Eller det här att folk ska tala om för varande vad de tycker och tänker?
Exempel:
Jag är en otrolig djurmänniska! Jag älskar djur och vill aldrig bedriva en dag utan djur! När jag var liten var det rena döden att åka till bekanta som inte hade hund eller katt… eller allra helst hästar! Jag har alltid haft djur och kommer nog alltid ha djur.
Nu har jag dock fått höra på senare tid att bara för att jag är köttätare så kan jag inte älska djur! Vem bestämmer det? Hur vet du vad jag känner? Bara för att du känner att jag inte är sann djurälskare för att jag äter kött, betyder det inte att du har rätt, bara att du får stå för din egen känsla själv. Du har ingen som helst rätt att proklamera att din känsla är den enda rätta!
Om någon anser sig vara djurälskare och äta kött, så är det den människans rätt att få ha den åsikten. Precis som det är din rätt att ha åsikten att personen ifråga inte kan ha det. DOCK är det inte din rätt att köra ner din åsikt i halsen på den andra! Jag vet bönder som blivit stalkade på nätet för att de har mjölkkor! De stackars kalvarna får ingen mat för människan tar deras mat! De blir kallade mördare osv….
Jag förstår tanken om att inte äta sina vänner osv, men varför måste alla tänka så?

Kan vi inte bara enas om att alla är olika, brinner för olika saker, lever på olika sätt och acceptera varandra för de vi är? Jag har inga problem att umgås eller diskutera med t ex veganer eller SD:are, men när folk börjar trycka på mig åsikter och känslor jag inte har så känner jag att jag inte vill diskutera mer.
Jag vill inte läsa/höra ”Du är… Du kan inte…”, ingen utom jag vet vad som känns/tänks i min kropp, jag gör allt för att betona att ”jag tycker att den tanken är lite skev… jag känner inte så… missuppfattar jag dig när jag tror att du är….” bara för att kanske någonstans visa hur en hyfsad diskussion går till. Åter igen, hur jag tycker att en hyfsad diskussion går till…

Kan vi inte bara sluta fokusera på oss själva och att vi måste vara bäst/sämst/mest olycklig/mest lycklig och faktiskt bara se hur människan bakom orden känner?

img_4197

Att ha ADHD och autism i familjen

Hittade den här texten på Facebook idag. Allt är inte som i vår familj, men mycket stämmer…

Framför allt hur det är att vara NPF-förälder…
———-

”Alltså jag måste bara säga en sak..

Vi föräldrar till barn med npf är tamesjutton helt makalöst otroliga om man tänker efter!

När andra sitter framför tvn efter en jobbig dag, då avstyr vi fortfarande bråk och sysselsätter barn. 

När andra sitter och fikar medan barnen leker, då sitter vi på helspänn redo att gripa in. 

När andra jobbar heltid, jobbar vi deltid om vi inte redan är sjukskrivna och försöker febrilt få till ansökningar och överklaganden för att iallafall få några kronor för att täcka upp. 

När andra åker på Ikea för att köpa nya möbler, tittar vi efter en garderobsdörr istället som bröts sönder förra veckan. 

När andra slötittar på nätet, läser vi mail från skolan. 

När andra är på jobbet i lugn och ro, har vi alltid mobilen med och en nödlösning på att snabbt få in vikarie om skolan ringer (snarare NÄR). 

När andra lägger sig för att läsa en spännande bok, läser vi skollagen eller böcker om lågaffektivt bemötande. 

När andra shoppar inne i stan, går vi på möte på bup. 

När andra träffar sina väninnor, sitter vi hemma ensamma och gör bildstöd. 

När andra lagar en middag till alla, lagar vi tre olika för att veta att barnen får i sig något. 

När andra har fullt sjå att vakna, är vi redan uppe och har planerat dagen i detalj. 

När andra köper snygga kläder till barnen, letar vi slitstarka istället. 

När andra sover om natten, ligger vi vakna och funderar eller tar hand om vakna barn. 

När andra veckohandlar och klarar sig på det som finns hemma, åker vi till affären igen för att köpa just det där exakta kexet som önskas till utflykten. 

När andra tar fram barnens kläder på morgonen, har vi redan veckoplanerat klädhögarna och håller tummarna att inte tröjan har fel färg just idag. 

När andra äter familjemiddag ihop, springer vi och serverar ljudkänsliga barn olika mat i olika rum. 

När andra funderar hur barnet ligger till i skolan, funderar vi hur länge barnet ens orkar vara i skolan idag. 

När andra tycker barnet springer hos för mycket kompisar och aldrig är hemma, är vi överlyckliga när en kompis vill leka. Fungerar det dessutom utan bråk har vi vunnit högsta vinsten. 

När andra köper två olika par vantar till barnet, köper vi tolv par med samma färg. När andra tar med barnen för att hälsa på någon, funderar vi när vi ens ska lyckas gå utanför dörren med soporna.

När andra fångar dagen – försöker vi överleva den, och vi är banne mig helt suveräna som lyckas!”