• Barn-i-bil
  • Handarbetat
  • Lågkolhydratkost
  • Om VideHexan
  • Säkerhet-för-barn

☆ VideHexan ☆

~ ”Du är vad du är”

☆ VideHexan ☆

Kategoriarkiv: #Åsikt

Du förälder är ansvarig!

13 söndag Maj 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt

≈ 4 kommentarer

Etiketter

#MORR

Om du bor i Oskarström, är förälder till en lång smal kille, i övre tonåren, som brukar köra en stor vit cross/offroad på slingan ovanför Hemköp – Grattis! – Du har totalt misslyckats med din uppfostran!

Din son är uppkäftig och begriper inte att jag ber honom sänka farten på vår gata för att han kör för fort! Sedan skiter jag i om han anser att han inte kör fortare än mopparna! Vilka också håller en jävligt hög fart förbi på gatan.

Jag skiter i om han kör 10 km/h, kör han på mina barn, kör han ÄNDÅ för fort!

Han lyssnar inte på argument kör bara sitt ”jag tar det ju lugnt” som en hackig skiva och begriper inte att vi bor här, det gör inte han!

Jag kommer nu ladda med vattenhinkar vid staketet, saktar han inte ner så kommer jag kyla av honom. Eftersom han hörs lång väg så är det inget problem att hinna ut till gatan….

Va? Måndag? Nu IGEN?!

07 måndag Maj 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt, Djur, Hexan's Lair

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

#MORR, Gäss, Utsidan

Det var en behaglig start på dagen, Teskedspappan tog barnen till dagis/skolan, ni aaaanar inte hur skönt det är att få börja dagen i min fart utan att tjata på barn….

Jag övergick, efter frukost, till att stängsla så att gässen inte rymmer över till kommunens gräsmatta på framsidan andra sidan gatan… Jag har varit och hämtat dem där några gånger, men bara några… Gässen var ganska nöjda över att få vara i dammen igen. Dammen ligger alltså utanför deras hage, men numera så är det stängslat mellan hagen och dammen och förhoppningsvis knallar de inte ut i skogen istället…

Gässen och dammen
Vi fick röja lite för att få staketet på plats…
Ni anar hur jag känner mig bland?
Idag har jag jobbat med:
Spett
Yxa
Buntband
Fårstängsel
och jag bar in motorsågen som Teskedspappan lekte med…
Jag är rädd för motorsågar…

När man satt fast stängslet vid stolpen och tittar upp och ser det här, då inser man hur glad man är att man har det jobb man har, gratis träning, frisk luft och underbar utsikt från kontoret!

Dagens åsikt:
Jag kommer aldrig och någonsin tycka att det är ok att köra bil och prata i mobil samtidigt!! Möjligtvis kan jag sträcka mig till att det är okej i headset!
Teskedspappan klarar det bra att köra och prata samtidigt, jag gör det inte, och med forskning i ryggen så tänker jag inte vika mig, det borde förbjudas!

Idag höll jag på att få en person i sidan, den sida där Hannes sitter och för tillfället satt, pga att suggan inte kan köra bil och prata i mobil samtidigt!
Är jag i rondellen så ska jag inte behöva tvärnita för korkade idioter med mobilen i högsta hugg, klistrad intill örat, och som är på väg ut framför mig! Hade jag haft mindre bil är Gigantus Minibussis så hade hon säkert inte stannat utan jag hade fått tvärnita för att inte utsätta mig och mina barn (!) för fara.
Nu ska jag fan ha ett signalhorn som väcker döda!! Det händer nästan dagligen att folk, som inte ens borde ha lämp, dräller ut i rondellen framför mig. Vilket innebär seriös skaderisk för både mig och mina barn….

När jag är ensam i bilen, då bromsar jag inte….

Bara så du vet…..

"min åsikt är den enda rätta!!"

05 lördag Maj 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt

≈ Lämna en kommentar

Jag läser, som de flesta har förstått, Lady Dahmers blogg.

Jag tycker hon har vettiga åsikter i många saker men jag håller väl inte alltid med henne, precis som i verkliga livet. Man kan inte tycka likadant som alla jämt.

Häromdagen skrev hon vad hon tyckte och tänkte om Carolas tilltag att sätta löshår på en 3-åring, det ska vi inte lägga nåt värde i här. Det kan man göra på ett flertal andra ställen. Det jag vill lägga vikt vid här, är människors sätt att framföra sin åsikt, eller rättare sagt: Har ett tvångstänkande om att alla ska tycka som dem!

Nu lämnar vi den stora klick åtsidan, som faktiskt förstod LD’s inlägg, eller lade fram sin åsikt och lät det vara där sedan. Vi inriktar oss på den lilla skara människor, som kategoriskt har missförstått det mesta angående bloggdebattering.

LD fick ”höra” till bristningsgränsen att hon inte kan ta till sig kritik, ursäktar sitt skrivande med ”jag är sådan” och en hel del andra saker, du kan läsa här själv i kommentarsfältet, jag själv har bara läst de första ca 80 kommentarerna, där finns nåt hundratal till efter det.

Det är inget fel i att man tycker saker, men att tillskriva en bloggare egenskaper och saker hen aldrig har gjort, är fel. Man kan missuppfatta saker (vilket händer övervägande ofta i den bloggen), men det handlar inte om att bloggaren uttrycker sig konstigt och svårt, utan det handlar enbart om att läsaren tolkar texten utifrån sig själv. Vilket bloggaren skriver utifrån, sitt eget perspektiv.

En annan sak man ska veta som bloggdebattör, att ta kritik, ingalunda är samma sak som att ändra åsikt. Det här är nog den största missuppfattningen inom området. Debattörer/läsare/bloggare ska hela, hela tiden få andra att ändra åsikt. Att deras åsikt är den stora sanningen och att alla ska tycka så, och de ska genomföra åsiktsändringen no. matter. what. it. takes.

De kan diskutera i all oändlighet och verkligen tjata sönder människor, som självklart till slut inte orkar med deras svammel och vridningar och vändningar på allt. Om man följer en sådan diskussion så inser man att i de flesta fall så slutar det med att den ihärdiga -du-måste-ändra-åsikt- säger emot sig själv, har tappat tråden, eller helt enkelt visar upp en kunskapsbas som kanske inte var så bred som det först lät sig påskinas.

Det finns människor som verkar kunna gå över lik för att få andra att tycka som de, att deras åsikt är den enda rätta och att ”motståndaren” är dum i huvudet om hen inte ändrar åsikt och tycker likadant….

Det enda viktiga i sådana här debatter/diskussioner, vilket även är viktigt i AFK-debatter/diskussioner är att aldrig aldrig lägga vikten vid motståndaren utan hela tiden lägga vikten vid sig själv; Jag tycker så här! Jag gör så här! Jag känner så här!
Alltså aldrig; Du tycker ju så här! Du har fel! Du gör fel! Du, du, du……
Det är då människor behöver gå i försvarsställning och det är här (!) diskussioner spårar ur och tappar fokus.

Om någon skriver ”Jag tycker att beteendet är fel” betyder precis som det står, att hen tycker beteendet är fel, inte att personen i fråga gör fel, det är den skillnaden många har svårt att sära på. Om jag tycker Carola brister i sin föräldraroll för att hon sätter löshår på sitt barn, betyder inte att Carola är en dålig mamma, bara att jag tycker att hon kunde tänkt bättre i frågan. Vikten ligger vid mig, inte på Carola, eller hur?

Håna och smäda andra för att själv må bra?

28 lördag Apr 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

#MORR

Återigen har jag hamnat i de där tankebanorna vad som får människor att klanka ner, håna och smäda andra?
Idag körde jag fast i ett blogginlägg där någon skrev om en annan bloggare att ”bara för att hen kunde mer eller mindre ägna sig åt sin hobby (krönikör etc) så kunde man inte riktigt kalla det för jobb, även fast hen fick betalt för det.”

Alltså, rätta mig om jag har misstolkat det hela, men om jag lägger ner 50-60 timmar i veckan på att bygga upp en verksamhet som baseras på min hobby, jag har anställningskontrakt och månadslön, så är det alltså inte jobb för det är mer som min hobby? Är det ok om jag inte håller med i den tankebanan? Jag tänker inte kalla mig hemmafru för den sakens skull, en hemmafru är en kvinna som gör oavlönat arbete hemma och försörjs av maken, det kan knappast min verksamhet klassas som….

Varför bryr jag mig? Nja, det gör jag inte egentligen men vill ändå försöka öppna ögonen på människor som bara har sitt tunnelseende på saker och ting, som verkligen inte begriper att de har missat 70% av verkligheten. Det jag absolut vill jobba emot är att de måste påpeka för andra hur dåliga föräldrar, bloggare, krönikörer eller människor de är, t ex.

Jag förstår inte detta behov av att verkligen verbalt sparka på andra människor för att upplyfta sig själva som mycket bättre människor. 

Som vanligt kommer jag väl att få mail som talar om för mig att jag gör själv samma sak och ja, då kommer vi till nästa punkt; Det finns inga perfekta människor.
Skillnaden är att jag försöker att inte göra detta men även jag är definitivt inte ofelbar. Jag försöker i bloggen berätta om mina ståndpunkter i saker och ting, men försöker verkligen tänka på att inte tala om att andra gör fel.
Bara för att jag inte gillar ett beteende hos människor så betyder det ju inte per automatik att människan är både dum i huvudet och fullständigt felaktig, nej, enbart att jag har svårt att själv kunna tänka mig att göra så och att jag tycker inte om hur människan uppför sig. Definitivt ingenting om människan ifråga.
Därav uttrycket skilja på person och åsikt. Om jag enbart skulle omge mig med människor som tycker exakt som jag själv skulle jag inte ha några vänner.

Så nä, perfekta människor finns inte och definitivt inga perfekta föräldrar.
Kvinnor är allt för snabba på att trycka ner och håna varandra.
Om alla jobbar mot samma mål så är väl alla lika bra?
Jag tänker då främst på genus och feminismen där vissa spyr galla över andra kvinnor, ja män med för den delen, och kallar dem ”inte riktiga feminister”? 

De som är värst på att trycka ner andra för att höja sig själva är mammor.  T ex fick ungarna korv med bröd idag, till middagen. Genast finns det de som muttrar ”det är väl ingen riktigt mat” och ”oj, vilken dålig mamma som ger sina barn sådan skit”. Jo jag lovar, sådana ord har förekommit….

Tänk lite bakom bilden, jag har en son som blåvägrar det mesta i matväg, kinkigare unge har jag inte stött på och satsar jag då på att ge honom mat efter konstens alla regler, eller ser jag till att han äter?
Om jag skulle erbjuda honom mat som jag vill att han skulle äta så hade han petat i sig 5% av det han åt idag. Så, bra eller anus? Äta eller matvägra? Se till att han blir mätt eller att han fortfarande är hungrig och äter sig mätt på kakor istället?
Det är det ingen som tänker på när de hasplar ur sig sina ”dåliga mamman-fraser”.

Pja, nu är jag den där föräldern som inte kräver pedantiskt städat hemma, och inte står och gör min egen korv osv… ingen ”Underbara Clara”, som börjar existera mer och mer som begrepp. Jag värdesätter nöjda barn och nöjda föräldrar mer än ett pedantiskt städat hem.
Givetvis har jag en gräns där mitt välmående passerar nöjd till missnöjd över städningen, inget snack om annat men jag tänker inte lägga all min lediga tid på matlagning och städning bara för att leva upp till vad jag tror andra har eller vad jag tror att andra förväntar sig av mig.
Om någon kommer hit och tycker vårt hus är fult eller vi har stökigt hemma, ja då har vi en mindre på vänlistan alternativ så ligger hammaren i garaget och dammsugaren finns någonstans dit Hannes har dragit den…

Så bara hjälp till och åtgärda det som inte passar dig med vårt hem….

"Mina änglar, andras ungdjävlar?"

24 tisdag Apr 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

#MORR

För ett bra tag sedan, misstänker att det var år sedan… så pratade en flyktigt bekant om hur hemskt det var med alla som körde för fort utanför Esperedsskolan i Oskarström.
Jag håller med, att inte hålla hastighetsbegränsningarna, speciellt utanför skolor, inte direkt det smartaste beteendet hos vissa.

Jag har nu sett samma flyktigt bekanta (om ens bekant längre) köra långt över hastighetsbegränsningarna utanför andra skolor! Dock inte Esperedsskolan…. där hålls hastigheten exemplariskt på Brogatan – Östergatan – Transformatorgatan – Esperedsgatan.

Frågeställningen jag har funderat på ett bra tag är om inte alla hastighetsbegränsningar är lika viktiga utanför alla skolor? Är inte andras barn lika mycket värda? Om man nu skäller på de som kör förbi ”ens skola” i för hög hastighet, hur korkat är det då att köra för snabbt förbi andra skolor?
Ja just det, tänkte ju inte på att ”ens barn” inte går på de skolorna, då kvittar det ju *det sista sagt i mycket cyniska ton*

Om man råkar hamna runt 100 på 90-sträckor må väl vara hänt men att inte klara av att hålla 30 km/h under kort tid är väl inte så jäkla svårt?! Vad blir tidsvinsten i denna låga hastighet om man kör lite fortare? Ja, eftersom det inte är några längre sträckor så lär det knappt bli mer än sekunder vi snackar om. Jag tänkte då närmast på de som anger att de är sena som orsak till att bli ett levande mordredskap. Att vara sen är ingen orsak till att köra fort, jag har själv gjort det ibland och jag försvarar inte mitt beteende, det är inte det mest smarta jag har gjort. Jag tror alla har gjort det.
Däremot, så tror jag inte din tidsvinst har varit direkt stor genom att köra fort och riskera både ditt och andras liv.

Det finns inga ursäkter för att vara sen, dock så händer det ibland saker som gör att man blir det och då får man ta att man är sen. Att köra som ett rövhål har definitivt inga ursäkter.

Om man kör för fort och kör ihjäl ett barn, vilka ursäkter tror du då funkar?

Då ska vi inte snacka om de som kör mellan Oskarström och Skavböke, herregud vad svårt folk har att hålla hastighetsbegränsningarna där! Jag har varit på väg att köra på både älg, vildsvin, grävling och räv. Hade jag kört lite för fort hade jag aldrig haft chans att stanna…

Nämen! Lite smygrasist kanske?

21 lördag Apr 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt, Sociala Medier

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

#MORR, Politik

Ett svar på mitt inlägg som lyder:

I #mittsverige finns det resurspersoner till alla barn som behöver det i skolan, så att alla barn får samma förutsättningar

Tillägg: Inte för att jag ser någon koppling på skolornas indragningar på resurspersoner och invandrarpolitiken…

Tillägg2: En bit senare in i diskussionen, nej inte smygrasist, fullblodsrasist! Gick inte att föra en vettig diskussion, hade inga belägg för sina påståenden, bara en massa siffror som hen inte kunde redovisa var hen hittat. När jag bad om länkar så vändes allt mot mig att jag skulle bevisa det jag sa, när jag påvisade att hen bytte ämne och efterfrågade länkar igen försvann människan….

Var inbegripen i en intressant diskussion, på Twitter, idag….

17 tisdag Apr 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt, BarnViktigt

≈ Lämna en kommentar

Jag hakade på ett inlägg från Lady Dahmer

Tack mamma för att du möjliggjorde en tonårstid av roliga och galna fyllor. Jag delade med mig till mina vänner. De tackar också.

Diskussionen var om huruvida tonåringar dricker och hur de dricker. Den gängse uppfattningen är att alla tonåringar dricker och dricker mycket. I och för sig var det nu ett tag sedan jag var tonåring men trots att min mamma då köpte ut några gånger och kompisens 20-åriga pojkvän, så var jag aldrig drängfull ute bland folk. På en kväll kunde jag dricka 4 öl kanske, och då pratar vi 8-9 timmar.

Jag tror det beror på att jag lärde mig hemifrån hur man umgås i alkoholens sällskap. Min mamma är nykterist och min pappa var aldrig direkt full, ett par öl, eller motsvarande annat, var max. Jag har sett min pappa jättefull efter en firmafest en gång som barn. tror (obs! tror) jag har sett honom ordentligt påverkad en gång till men så var jag mellan 20-30 någonstans.

Tror jag mina barn kommer följa samma väg?! Jag tänker inte förutsätta det, så långt kan jag sträcka mig. Jag hoppas ju att de får lära sig nåt vettigt här hemifrån men jag tror inte att de kommer hålla sig borta från alkohol som tonåringar. Att tro det är att vara naiv, tycker jag.

Så här känner jag i frågan om tonåringar och alkohol:

Mina barn kommer dricka, jag kommer inte förbjuda det då jag tror att förbud skapar begär, det är ju som att be dem dricka. Däremot kommer jag vara mycket noga med att OM de nu gör valet att dricka så VILL jag att de/någon ringer så jag kan hämta. Jag vill verkligen inte att de ligger avdäckade i ett dike och badar i sina egna spyor.

Visst, jag kommer inte vara världens lyckligaste men de får ta att jag blir besviken på dem. De pumpas redan nu fulla med att jag kommer alltid älska dem oavsett vad de gör, men att jag blir ledsen och besviken ibland, men det betyder ju inte att jag älskar dem mindre för det.

Jag tror på att lära barn alkoholumgänge, nu menar jag inte att lära dem supa utan att aktivt visa ett sund förhållande till alkohol. Vi är inte nykterister och njuter av ett glas vin då och då. Vi super oss inte drängfulla här hemma, vi bråkar inte, vi grälar inte, vi diskuterar inte när vi sippar på vårt vin. Barnen får lära sig man njuter av lite alkohol istället för att råsupa och ha någon tävling om vem som däckar först. Vi tar ett glas vin/en öl till maten och lite whiskey till kaffet om det är högtider eller vi hälsar på hos släktingar (på Teskedspappans sida, min egen släkt var det längesedan jag såg)

Jag minns släktfesterna från när jag var liten och det kan väl sägas, släkten var väl inte den bästa på att uppvisa ett sund förhållande till alkohol…. Och så mycket hoppas jag att ni begriper, barn gör inte som du säger, barn gör som du gör. Barnen ärver ditt förhållningssätt till alkohol.

Vi omtalar aldrig alkohol som någonting häftigt, någonting som man måste göra, de får lära sig att man kan lika gärna avstå, det finns inget tvång i att dricka. När barnen kommer upp i tonåren så ska de ha väldigt klart för sig, jag. köper. inte. ut. (fett punkt slut). De kan spela upp en hel repertoar av drama, belasta mig med världens sämsta samvete men jag. köper. inte. ut.

Jag har anmält vid några tillfällen, vuxna där jag fått reda på att de har köpt ut till egna/andras barn. Jag kommer hålla hårt på den detaljen. Det diskuterades även idag om ifall man ska köpa till sin 18-19-åring men även där är jag solklar. De får köpa sprit på krogen, men det är fortfarande olagligt att köpa ut till en 19-åring, så det lär ju inte hända här.

Det är också som så, att den som bjuder mina barn på alkohol/knark snabbt blir varse om vad uttrycket ”you can run, but you can’t hide” innebär….. Jag är ungefär lika timid som en varghona eller björnhona om någon skadar mina barn.

Jag kommer inte tro att mina barn inte ljuger för mig eller försöker lura mig. Jag tillhör inte den där kategorin föräldrar som säger ”det skulle hen aaaaaldrig göra”, på det har jag typ ett enda svar; För Eller Hur!!! Nästan alla tonåringar är närmast likadana och att blåögt tro på allt de säger är bara naivt…. Förutsätt att dina barn försöker bedra dig lika mycket som du försökte trixa bort dina föräldrar….

Och givetvis delar Teskedspappan min åsikt, det här är nåt vi båda har diskuterat fram….

Dagens _____ (fill in the blanks)

30 fredag Mar 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

#MORR, Hannes, Ludvig, Vardag

Dagens ”vad är det som går och går…”:
Jag ska åka och handla och Hannes säger hejdå, ungefär 20 ggr innan jag kommer ut i bilen. Den sista hejdå vrålar han hängandes på grinden på yttertrappen.

Dagens som hittat!:
Tankade bilen, stor buss, stor tank och nästan 1200 spänn fattigare, men nu behöver jag inte tanka på ca 6 veckor.

Dagens ursäkta mig…:
Jag står i kön till självscanningskassan och då kommer en man i övre pensionsåldern och knuffar i min kundvagn i min mage (jag är ju albinopygmé som ni vet), för att kunna ta sig förbi.
Jag: -Ursäkta att jag inte hörde att du bad mig flytta på mig.
Mannen: -Men det gjorde jag inte.
Jag: -Nä just det….
Mannen: (Fattar inte ändå att det hör till vardagshyfs att påkalla uppmärksamhet istället för en kundvagnstackling)

Dagens jag förstår inte:
Varför ska man häckla och håna sådant man inte delar åsikt med? Det är din fulla rätt att inte sympatisera med hen, genus, feminism, lchf eller att krokus är en vårblomma. Däremot förstår jag inte varför man måste förlöjliga de som diskuterar för saken eller inte delar samma åsikt? Har man inga bättre argument? Inte bättre diskussionsteknik? Saknar insikt om det elaka de gör? Eller bara ett elakt sinne?

Dagens NEEEEEJ!!!!
Pattaglytten Hannes visar glatt att han kan öppna kylskåpet och plocka fram Provivan…

Dagens missberäkning

Hannes kastade ut muggen och tänkte att den återvänder… väl?

Dagens ”nåt har jag nog lyckats med”:
Ludde fick smaka en bit rökt korv och konstaterar:
”Den där korven var inte riktigt min typ”
Kan det vara så att tragglandet med ”det finns ingen äcklig mat, bara ogod” har satt spår?

Har varit informativ idag

05 måndag Mar 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

#MORR

Jag ringde företaget som kör nu till soptippen.

De som körde innan och plogade upp vallar för de boende på gatan, orsakade vallar igen ytterligare en gång så  grannarna fick skotta ut sina bilar. Snyggt gjort, inte ens kommunens snöröjare gör så. Inte ens klagomål hjälpte….

En annan effekt av att de bara plogade Hasselstigen var att kommunens snöröjare såg att gatan var plogad och då sket de fullständigt i att åka upp och ploga vår gata. Vi har svårt nog ändå att få plogat.
Tack och lov var det en kort vinter så vi slipper vallar och svårigheter.

Nu har det börjat köra från 2 andra ställen. Det ena stället har chaufförer med växellåda på sina bilar, de håller hastigheten (vi har 30 km på gatan) och växlar ner och tar en lägre växel upp för backen. På vägen ner så bromsar de så de håller en bra hastighet. Det förra företaget körde helt lysande vad gällde hastigheten.

Det andra bolaget får nog ta och köpa nya bilar, jag menar, om man måste hålla så hög hastighet upp för hela gatan att det blir stora dammoln bakom, för att komma upp för backen så är det nog dags. På väg ner så motorbromsar de och hastigheten är INTE 30 km.

Får se om det gör effekt med samtalet. Annars ringer jag igen, sätter upp skyltar och sista åtgärden är att helt enkelt köra ut bollar, barnvagn eller trampbil framför lastbilen.

Här är minst 7 barn heltidsboende på gatan, eventuellt fler. Varannan vecka är det 5 barn till!
minst 3 av barnen går utefter gatan till och från skolan, då är det fan inte ok att köra som en biltjuv med åtskilliga ton bakom sig.

Och ett litet missförstått ord startade tredje världskriget…

25 lördag Feb 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt

≈ 5 kommentarer

Etiketter

Hen

Jag har läst mycket om ”hen” den senaste tiden. Som vanligt skrivs det konstant blogginlägg i mitt huvud och det här skrevs mestadels under tiden jag dammsög förut faktiskt.

Jag har läst de hen-negativas argument och de hen-positivas försök att förklara att merparten (om inte alla faktiskt) hen-negativa har förstått saken helt fel. Merparten hen-negativa argumenterar med ”Kvinnor är kvinnor och män är män”, och de hen-positiva försöker gråtfärdigt förklara; ja, ingen har påstått något annat (jag generaliserar lite, get the bigger picture, PLEASE!).

Missförståndet ligger i att de negativa kategoriskt blandar in genus/jämställdhet i debatten.

Read my lips; hen är språk, inte genus/feminism, klipp kopplingen.

Ingen försöker avköna människor eller ta ifrån dem deras könstillhörighet eller individtillhörighet. Ingen. Ja, inte mer än de negativa då som lägger ord i munnen på de positiva som undrar var fan DET kom ifrån? Självklart finns det kanske genusrelaterat ursprung, att få bort att normen ska vara ”man”, vilket man tydligt ser i lagtexter t ex, men för guds skull, hen ingår inte i genus- eller feminsm-debatten. Precis som på den negativa sidan finns det avarter på den positiva sidan som kastar bensin på lågorna för att provocera och då blandar in hen i debatten, fail! Bortse från dessa typer, tack.

Hen har inte kommit för att ersätta något ord, kön eller individ. Hen är ett komplement, och en annan bra sak med ordet – det finns inget tvång på att man måste använda det! Faktiskt är det hen helt valfritt att använda ordet eller inte. Ingen kommer stå med en pistol mot pannan på hen och tvinga hen att använda ordet. Gillar man, och förstår nyttan, med ordet så använder man det, annars så skiter man i det, svårare än så är det inte.

Vi kan väl enas om att språk utvecklas?
Annars hade vi stavat diverse ord väldigt annorlunda, skvaller hade stavats sqvaller, äntligen – ändtligen och väldigt många fler ord hade börjat på h än idag. Vi skulle t ex säga ”Vi sutto” istället för ”Vi satt” osv… språk utvecklas – inget konstigt med det, eller hur?
Redan 1966 kom det förslag på könsneutralt pronomen från Rolf Dunås och då var det ordet hen som presenterades, alltså långt innan jag föddes tom! Det är längesedan.
På Familjeliv.se har man länge, säkert sedan 2005, använt ordet ”h*n” när man t ex har skrivit om sitt ofödda barn och när man skriver om en person man inte vill ska kunna identifieras. Ofta ser man ordet i inlägg där en person skriver om sin partner och ber om råd ”h*n gjorde det här, hur ska jag konfrontera h*n med det här?”. Funkar alldeles utmärkt i skrift och när man läser det, men hur fan uttalar man h*n? Då kommer hen mer än väl till användning.

Jag erkänner att jag har haft svårt att ta till mig ordet hen och såg först inte varför vi skulle ha det. Idag förstår jag varför men är inte säker på att jag kommer använda det mer än i kanske skrift, jag har svårt att säga rätt när jag pratar, det blir fortfarande han/hon eller någon annan avart som hön. Ingen förstår idag när jag pratar, men det är väl en träningssak skulle jag tro. Även om jag inte själv använder ordet fullt ut så innebär det inte att jag kan ta del i debatten och försöka få ut vad det egentligen handlar om och försöka förklara för människor när de har missuppfattat.

Om man ser till finska och ungerska t ex så finns det inga könspronomen alls, de har endast könsneutrala personliga pronomen. Jag skulle inte tro att kvinnor och män känner sig mindre som det kön de tillhör pga språket, eller för den sakens skull, känner sig fråntagen sin identitet.
Däremot så påtalade Mark Levengood i Efter Tio, att det ligger en förvirring i språket när man inte kan sätta kön på den individ man avser. Ungefär som i svenskan när man får sätta ”den” på en person när man vill uttala sig könsneutralt eller där båda könen kan förekomma.
Jag kan ju känna att ett språk som tillhandahåller både könsbestämda personliga pronomen och könsneutrala borde vara det bästa eller? Man ha total valfrihet och möjlighet att själv komponera språket som man vill, och man är inte styrd av att man saknar ord.

Säger du han eller hon direkt till en person när du pratar med den?
Du säger väl i alla fall du eller? ”Hur mår du? Vad ska du hitta på idag? Vad tycker du i frågan?”. Klicka på länken ovan och finn felet. Jag har aldrig någonsin sagt han till mina barn och kommer aldrig göra det, därav är problematiken att barn blir förvirrade när man säger hen till dem, det är endast problematik fabricerad av en människa som inte har förstått ordet, att sedan som Anitha Schulman, tro att man fått medhåll, visar ju bara mer på att Anitha inte heller har begripit, än att det är ett faktiskt problem.
Jag omnämner mina barn med namn eller du, när jag pratar direkt till dem, och namn eller han när jag pratar om dem. Mina barn är av hankön och omnämns som sådana när det pratas om dem.
Jag är en kvinna, har alltid varit och kommer alltid att vara… i det här livet i alla fall…. däremot kan jag omnämnas som hen när min identitet är okänd för en annan människa.
Hen har ingenting med transsexualitet att göra heller.

Jag har från flera håll hört argument som att man vill ta bort könstillhörighet och individens identitet (om någon kompis känner igen sina ord, beror det mer på att hen har klätt orden bra och inte för att jag enbart har gått på hens åsikt). Samtidigt så säger man att det finns redan bra könsneutrala personliga pronomen.
Här pratar de emot sig själva, å ena sidan ska vi inte ta bort könet och/eller individen. och måste vi göra det så kan vi alltid använda ”den”, ”individen” eller ”personen”. Ja, vi har redan könsneutrala pronomen men att ha texter som innehåller hon eller han, hennes eller hans, henne eller honom, den/dens, individen/individens eller personen/personens blir en smula rörigt och hackigt.
Om man nu inte ska ta bort individens identitet eller könstillhörighet så är ”den” på en person precis lika illa som ”hen” i så fall.

Ordet hen är extremt enkelt, använd det eller skit i det.
Varför måste man bråka om ett jävla ord? Visst är det bra med debatter och argumentation, men när man blandar in saker (på båda sidor om ordet) som inte har med saken att göra utan enbart fyller ens egna syfte med att provocera och skapa uppmärksamhet så är man jävligt snett ute.
Jag bråkar inte, med det här inlägget. Jag tänker inte tvinga någon att använda någonting, det jag motsätter mig är bråk om helt felaktiga argument! Varsågod och bråka, men se då för fan till att du bråkar om rätt saker!
Hen-debatten hade inte blivit så infekterad som den är om folk hade kunnat hålla sig till saken och faktiskt lära sig vad saken handlar om innan man ger sig in i debatten.
Man kan ju hoppas att debatten och ordets användning i språket för med sig en normändrande attityd och mer öppenhet för sakens syfte. Det jag hoppas på är att folk hamnar på rätt spår i debatten och inte på ett påhittat sido-spår…

Länk-tips, både för, emot och fakta:

  • Hen är ett jävla ord, inte en ideologi och definitivt inte en konspiration för att göra alla könslösa.
  • Könsneutrala pronomen
  • Om hen
  • Kritiker: Hen gör barnen förvirrade
  • Starka reaktioner efter intervjuer om ”hen”
  • Därför använder jag ordet ”hen”
  • ”Många är rädda för att könsrollerna ska ändras”
  • Ett sidospår i hen-debatten
  • Hen – Ett nyttigt ord
  • ”Hen” har inte med jämställdhet att göra

Absolut att jag blir på dåligt humör när jag ser obältade barn!!!

17 tisdag Jan 2012

Posted by VideHexan in #Åsikt, BarnViktigt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

#MORR

Det går liksom inte att komma ifrån, jag blir riktigt irriterad när jag ser små barn åka obältade i bilar.

Riktigt. Irriterad.

Det finns en mentalitet att ”sköt dig själv och skit i andra” och jag håller med, men det finns gränser för hur långt vi ska dra detta också!
Finns det t ex anledning att bry sig om vad andra äter? Nej, man behöver inte påpeka detta vare sig på nätet eller i affären, det faller inom SDS (sköt dig själv), vill en människa leva på chips och cola, men var så god, det är din hjärtinfarkt om 10 år. Vill en människa leva på lågkolhydrat, var så god, det är den människans eget val!

Det finns olika nivåer på hur och om vi ska bry oss, om djur, barn, vuxna och egendom misshandlas, skadas och förstörs så är det kanske dags att säga till. Jag kan inte vara tyst när ungar retar varandra på skolgården (bitska morsan slår till) och jag är både dryg och cynisk när någon förstör bara för att det är kul.

Jag kan däremot också med ett leende stå och hålla hissdörren för ett par pensionärer som ska fickparkera rullatorerna i hissen så att dörren går att stänga, och jag kan stå där länge och sedan önska en trevlig dag.
Jag kan också säga till barn på lekplatsen ”vad du kan klättra högt!” när deras egen mamma sitter och kollar Facebook på mobilen (jo, jag kan också göra det, jag blir uttråkad på lekplatser ;))

Under det här kriteriet – Bry dig om andra – faller just det här med barn i bilar. Jag brinner för att informera föräldrar om vad som händer när de vänder sina barn förtidigt och jag står för att jag anser att det finns inga ursäkter (nåja, en ursäkt kanske) att vända sina barn tidigt.
Framför allt! Det finns absolut inga som helst ursäkter till att köra 3 små barn till/från förskolan OBÄLTADE!!!! De är i storleken ”borde-sitta-bakåtvänd-eller-i-bältesstol” och de sitter helt obältade, vad jag har sett! Sitter de bältade (jag svär inte 100% på att de gör det) så sitter de ändå inte i avsedda stolar för ändamålet.

Lagen säger;

  • I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet.
  • Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde.
  • Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i taxi. Vid färd i taxi får barnet inte åka i framsätet.
Gör man inte detta och fastnar i en poliskontroll, så är det böter på 2500 kr och om jag inte minns fel så är det per barn, men det svär jag inte heller på, det var ett tag sedan jag kollade upp detta.
Uppdaterat 120118:
Jag har en kompis på Facebook som är polis, han kommenterade med följande:

‎2500 kr för första barnet sedan 50 % av resterande böter. Detta gäller alla typer av böter om du har gjort mer än en förseelse…

Jag har lust att bara ta tag i pappan och skaka om honom och fråga om hans barn betyder så lite för honom att han är beredd att offra dem redan i en krock på 50 km/h. Det räcker för att åsamka ett obältat barn seriösa skador.
Nästa gång jag ser honom så ska jag i alla fall, vänligt, fråga om de är obältade och hur han i så fall vet om vad som händer vid krock. Jag borde fan skicka efter brochyrer från NTF och stå vid lämning vid de olika förskolorna, för det är oftast till förskolan det slarvas.
Slarva med bilstolen/bältet i bilen och det är ditt barns liv du leker med, inte ditt eget….

Ta och titta på dessa två filmer, sök gärna fler på YouTube och fundera sedan ett varv till på om du ska vara tyst nästa gång du ser otänksamma människor köra sina barn obältade.

Willy:s kan inte det där med konsumentkontakt.

26 lördag Nov 2011

Posted by VideHexan in #Åsikt

≈ 4 kommentarer

GOD!

Häromdagen mailade jag Willy:s för att försöka få svar på en fråga som personalen i butiken inte har klarat av att ge mig, fast jag har försökt i 2 månader och maken till svammel har jag aldrig hört.

Min frågeställning var varför de hade slutat sälja Skånemejeriernas mjölk och inte hade annat än Arlas äckliga skitmjölk som ingen (nåja, Hannes gillar den) i familjen gillar… Dessutom är den dyrare.

Det konsumentbefrämjande och uttömmande svaret jag fick (cynismen är hög) var:

Hej
Det är ingen prisskillnad på dessa 2 artiklar Skåne mjölk låg med fel inprisSen i det nya systemet fungerar inte en vara som Skåne tillverkar och Falköping skall köra ut
Mvh Mats

Ingen prisskillnad? Här begår han sitt största misstag, faktum kvarstår 110901 betalade jag 10.90 kr för en liter Skånemejeriernas mjölk.
2 veckor senare (110915) fick jag betala 15.40 kr för motsvarande Arlas laktosfria, det var det enda (!) jag hade att tillgå i butiken. Sedan dess har jag betalat 13.90 kr för en liter Arlas (äckliga) låglaktosmjölk, tills förra veckan när den helt plötsligt gått ner till 12.50 kr.
Jag bryr mig inte ett skvatt om att de har haft fel inpris, i verkligheten så har det skiljt en hel del i pris. Oavsett vad  Mats på Willy:s skriver.

Som avdankad IT-tekniker vet jag att man kan alltid runtgå diverse systemtekniska problem. Vi tillbringade flera månader med att identifiera problem och lösa dem när Duni implementerade sitt nya affärssystem. Jag anser inte att jag har fått ett sanningsenligt svar.
Framför allt har jag fått ett klent svar av en människa som inte ens bemödar sig med korrekt språk eller ens en gnutta servicekänsla. Jag känner mig avsnäst helt enkelt. 

Vi är en stor familj och lägger minst 80 000 om året i den affärskedjan. Helst vill jag bara handla någon annanstans och skita i hela jävla kedjan, men tyvärr inser jag att så pass billigt kommer jag inte undan någon annanstans. Jag vill inte handla enbart lågprismärken för att ha råd att kunna äta varierat. Jag får helt enkelt hitta mjölk som familjen tycker om någon annanstans. Vanligtvis går här 8-10 liter mjölk i veckan, nu går det knappt 4 liter, säger allt.

Dessutom gillar jag inte marknadsjättar utan främjar gärna små företag (nåja, små i förhållande). Helst hade jag velat köpa Wapnömjölk men de vägrar ju göra låglaktos *sparkar lite medan jag ändå håller på*.

Jag har fått tips om Netto… har de annat märke än Arla på sin laktosfria/låglaktos? Valio är inte heller ett alternativ med sitt ännu högre pris. Om någon i Halmstad vet någon affär som har skånemejerierna eller annan låglaktos/laktosfri mjölk än Arla eller Valio -maila gärna!-


Uppdaterat 11-12-18
Jag fick en rätt intressant konversation med personalen på ”min” Willysbutik. De kunde lätt peka ut flertalet varor, t ex Åsens mjölk, som körs ut av Falköpings Mejerier. Lägg till att jag kunde se flertalet mejeriprodukter som det stod ”Skånemejerier” på i deras mjölkdisk. Jag ska inte svära på det men jag tror att det stod skånemejerierna på Garants mjölk…

Så vet du, Mats, jag tror inte ett jäkla piss på dig, och inte personalen heller! De sa rakt ut ”Det kan inte stämma, det måste vara lögn, vi har flera skånemejeriprodukter”

I dagsläget köper vi vår mat på ICAMaxi vid högskolan i Halmstad, för vid en priskoll, så visade sig ICA vara billigare än Willys, på de varor vi köper och inte någon ”baskasse”.

 

Seriöst ställd fråga till rökare:

03 torsdag Nov 2011

Posted by VideHexan in #Åsikt

≈ 10 kommentarer

Etiketter

#MORR

Varför stå 2 meter utanför varenda affär och röka?

Det händer allt som oftast, man måste gå genom ett stort rökmoln för att komma in i affären. Idag hände det utanför ICAMaxi på flygstaden. Precis utanför svängdörren står en man och röker. Vinden ligger på så att röken tom går in i affären! Det finns alltså ingen som helst sätt att komma in i affären utan att behöva gå genom detta stinkande moln som lämnar en fadd smak i munnen. Man luktar och smakar cigarettrök en bra stund efteråt. Det tycker jag är åt helvete respektlöst att behöva utsätta andra människor för!

Varför inte gå några meter bort? 
Är rökare så lata?
Är rökare så respektlösa?
Har rökare förpestat hjärnan så de inte begriper bättre?

Med handen på hjärtat så ska jag säga att jag har vänner som är rökare och som inte behöver krypa in i dörrslussarna för att stå och röka. De står 5-10 m bort och röker, eller så har de släkt cigaretten långt innan de kommer fram till dörrarna. De respekterar att andra människor inte röker och utsätter inte ickerökare om de kan undvika det. De och andra likasinnade är en förebild för andra rökare, som inte har vett på vad respekt mot medmänniskor betyder.

Nu snackar vi inte människor mellan 20-30 år, för de står oftast en bit bort, utan det här är medborgare i 45+ åldern som man tycker borde förstå vilken äckelhärd de är för de som inte röker.

Rökare har gjort det aktiva valet att en gång bröja röka, då får man faktiskt vara så vänlig att se till att andra människor inte besväras av den ohyggliga odör som den sprider. Rökare har väldigt få rättigheter faktiskt, de har däremot ett gäng skydligheter mot sina medmänniskor.

Jag funderar på att vänligt säga till hädanefter….

”Ursäkta mig, får jag be dig att vara så snäll att ställa dig där borta och röka? Du luktar förjävligt”

Malin Alfvén har tilldelats Stora Psykologpriset

20 torsdag Okt 2011

Posted by VideHexan in #Åsikt, #Småbarnsliv

≈ 4 kommentarer

 – Många tycker att man ska vara en perfekt förälder, men det är fel. Vi ska vara människor med barnen – inte pedagoger. Man får faktisk bli förbannad på sin unge och man får faktiskt gråta framför sitt barn. Det är ju fantastiskt att man i dag snackar med sina ungar och berättar ”varför”, så lär man dem så mycket mer om livet, säger hon.

Den här kvinnan har skrivit böcker som har gett mig ”aha-upplevelser”, hon har fått mig att förstå att jag behöver inte eftersträva att bli en perfekt förälder, den perfekta föräldern är en myt och existerar inte.

Däremot strävan efter att bli en så bra förälder som jag kan bli skadar aldrig. Att utveckla sig och se till att förnya sina kunskaper skadar aldrig. Våra barn blir äldre, utvecklas, förändras och liksom på vårt jobb, så gäller det att hålla sig up to date men kunskapen.

Kunskapen består i det här fallet att följa vårt barns ålder. Inte fastna i gamla fotspår, försöka hitta verktyg där vi skapar en mindre konfliktfylld vardag för våra barn, kräva av oss själva att kunna be våra barn om ursäkt och sätta gränser.

Att ta till verktyg som Familjeverkstan är ett ypperligt sätt att få en nytändning i sitt föräldraskap, få ta del av hur andra gör, hitta nya vinklar att tackla problemen och få en mer betydelsefull relation med sitt barn.

Den förälder som aktivt arbetar med sitt föräldraskap, är mån om att vara så bra förälder som möjligt och som drabbas av dåligt samvete när de inser att ”det där var väl inte så konstruktivt”, ÄR så nära den där mytiska varelsen perfekt förälder som man bara kan komma.

Alla gör vi nåt som går under kriteriet ”dumt föräldraskap”, men so what? om vi gör vårt bästa för att ändra vårt beteende så har vi kommit långt! Att inse att man har kanter som måste slipas bort….

Så istället för att se ner på andra föräldrar om du tycker de gör nåt som du tycker är uppåt väggarna fel, ta kontakt och fråga om du får komma med tips om hur ska tackla problemet och hitta en jämnare väg runt problemet och till slut eliminera det helt, utan konflikt.

Hjälp istället för att boosta dig själv och tro att du är bättre, kanske du är det, kanske inte… men framför allt har du möjlighet att ge ett barn en drägligare tillvaro. Jag menar inte att du ska gå in och kritisera föräldern eller säga att de har fel, utan helt enkelt ”får jag hjälpa dig?”. Ett sådant beteende gör dig definitivt till en bättre människa!

Jag har definitivt ett stort problem som jag förvisso har kommit lång väg med men jag behöver komma mycket längre, och det är mitt humör. Jag har alltid varit medveten om det och jobbar aktivt varenda vaken minut med att tänka ett steg längre, att inte bli skogstokig och låta som en bandhund med rabies… Det ÄR svårt, men jag klarar det oftare än jag misslyckas i alla fall….

Vi har mycket enkla regler hemma;

  1. Man lyssnar
  2. Man talar sanning
  3. Man frågar först
  4. Man tjatar inte
  5. Man är rädd om varandra och andras saker
  6. Man plockar undan efter sig och andra om det behövs.

Tänk på att inte överbelasta ditt barn med för många och krångliga regler. Var alltid konsekvent och överös dem med kärlek! Det krävs inte så mycket mer än att le och se på dem när de kommer in i rummet, klappa dem på huvudet, smeka en kind i förbifarten, säga att du älskar dem, så ofta det känns bra. Förklara för dem när du varit arg att du inte älskar dem mindre för det, om du sagt något dumt så får du förklara att man säger dumma saker när man är arg och du menar det inte egentligen. Våga be ditt barn om ursäkt, våga sätta gränser och ev orsaka ett utbrott, även om det är mitt på Hemköp…. Avbryt handlingen och bär ut barnet om det uppför sig illa, men ge inte efter bara för att hålla god min. Man ser så många föräldrar idag som är rädda för sina barn, som inte våga göra dem upprörda osv.

Framför allt, glöm inte att uppmärksamma ditt barn, beröm det 5 gånger mer än du ger det kritik, ge ditt barn tid och ge det komplimanger för att de är de.

Nu tänker jag bli en jeffla kärring!

14 fredag Okt 2011

Posted by VideHexan in #Åsikt

≈ 3 kommentarer

Jag och Teskedspappan beställde 2 st hoodisar från Spreadshirt och tiden gick… inga tröjor…

Så igår började vi nysta i det hela och blev mer och mer förbannade!

DHL levererade tröjorna till Sverigen, so far, so good… men sedan började allting urarta. Tröjorna kom fram till Oskarström (ICA Nära för att vara korrekt) och det var här allt gick åt helvete – igen….

Klåparna felsorterade våra tröjor/paket så det återvände till postterminalen och sedan dess… är det helt jävla väck!

Visst kan ett ombud göra fel, men när det sker gång på gång på gång… och just det, IGEN! Så får det fan vara nog!

De har snullat väck det här paketet
De har felfrankerat paket från mig (jag traderar, blir ju en del)
De har tejpat fast frimärken som inte har fäst ordentligt och i båda fallen (detta och det ovan) så har JAG fått betala straffavgift för att paketen inte är korrekt framkerade TROTS att jag kan uppvisa kvitton som talar om att jag har BETALAT rätt summa för paketet, men de har satt på för lite frimärken eller tejpat på ett inte godkänt sätt.

De två senaste exemplen har skett fler än en gång, så numera sköter jag all frankering själv, faktiskt.
Kan man inte välja postombud? För nu är vi fan trötta på klåparna på ICA Nära i Oskarström!

De förra som hade verksamheten, Matöppet och Konsum var bra, då råkade jag aldrig ut för sådana här saker…. bara nu med ICA.

Dessutom! När man tar upp det här med dem, att nåt har blivit fel, då blir de skitsnorkiga och går i försvarsställning och de har minsann inte gjort fel… ELLER HUR!!!!!!!!!!


*ja, jag är sur, jag vill ha min hoodie NU!*

Dessutom får Spreadshirt trycka nya tröjor och skicka, är det rätt?

 

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Videhexan

Inga Instagram-bilder hittades.

Kategorier

  • #Åsikt
  • #Krönika:isch
  • #Småbarnsliv
  • Allas vår Häxa
  • Bakat/lagat
  • BarnViktigt
  • Bloggen talar…
  • Celiaki-Laktos
  • Djur
  • Företaget
  • Feminism/Genus
  • Film
  • Foton
  • Hälsa
  • Högtid
  • Hexan talar
  • Hexan's Lair
  • Hittepå
  • Lågkolhydratkost
  • Naglar
  • NoPoo – Miljövänligt
  • NPF
  • Okategoriserade
  • Pyssel – Tips
  • Shoppat
  • Skämt o Skoj
  • Skola/förskola
  • Sociala Medier
  • Tåg

Bloggstatistik

  • 99 204 freneiska klick sedan 131111

Etiketter

#MORR Alfred Att vara Bloggevent Bröllopsdag Bus Dokumentär Feminism Folkvett Födelsedag Genus Glutenfritt Gäss Hannes Hen Hundar Höns Ian Insidan Julen Julkalender Kaniner Katter Livslust Lokförarelev Ludvig Lågkolhydrat Myskankor Nyårsafton Olycka Politik Påsk Resa Sjukdom Skiljas Tamråttor Teskedspappan Utsidan Vaktlar Vardag Växthuset

Arkivet

Meta

  • Skapa konto
  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.com

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • ☆ VideHexan ☆
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • ☆ VideHexan ☆
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält